Universitat de Girona

La Universitat de Girona se suma al rebuig a les pressions i agressions als periodistes

La UdG ha signat el manifest del Col·legi de Periodistes de Catalunya que exigeix que es preservi un periodisme lliure de qualsevol tipus d’ingerències que atemptin contra la llibertat d’expressió i informació.

La Universitat de Girona s’ha adherit al manifest del Col·legi de Periodistes de Catalunya “Prou pressions i agressions als professionals de la informació!”. El document té el suport de mitjans i organitzacions periodístiques, sindicals i acadèmiques per rebutjar i denunciar les agressions que s’han produït en les darreres setmanes i mesos als treballadors dels mitjans de comunicació. Per aquesta raó, s’exigeix més respecte i protecció als periodistes.

Els manifest recorda que els drets a la llibertat d’expressió i d’informació estan protegits per l’ordenament jurídic com a pilars d’una societat lliure i democràtica. El col·lectiu professional reivindica, d’una banda, respecte a la feina dels professionals de la informació, responsabilitat en l’exercici de l’ofici sota les directrius del Codi Deontològic i protecció per part de les autoritats públiques als professionals que exerceixen el periodisme.

D’altra banda, els signants del manifest han recordat que ningú pot decidir com s’ha de fer la feina dels periodistes, i menys marcar les pautes de com s’ha d’informar. D’aquesta manera exigeixen “exercir i preservar un periodisme lliure de qualsevol tipus d’ingerències que atemptin contra la llibertat d’expressió i informació, respectar la feina dels periodistes de mitjans públics o  privats i reclamar a les autoritats públiques que garanteixin els drets a la llibertat d’expressió i d’informació i que permetin als periodistes exercir amb aquesta llibertat el periodisme”.

Durant l’acte, que ha tingut lloc el 4 de desembre a la seu del Col·legi a Barcelona, s’ha recordat que el Dret a la informació de la ciutadania és un pilar bàsic per a la democràcia i que la feina dels i les periodistes és una feina de servei essencial. Només una informació professional responsable, compromesa amb el Codi Deontològic, i lliure d’agressions i pressions, serà la garantia d’independència i pluralitat. El manifest ha estat llegit per diferents professionals dels mitjans de comunicació, comitès professionals i de l’àmbit acadèmic.