Universitat de Girona

Francesc Montero edita el llibre inèdit de Josep Pla que Destino publicarà a la tardor

“Fer-se totes les il·lusions possibles” és fruit d'una recerca de la Càtedra Josep Pla de la Universitat de Girona

L'investigador de la Càtedra Josep Pla de la Universitat de Girona Francesc Montero ha editat Fer-se totes les il·lusions possibles, un llibre que recull material inèdit que l’escriptor empordanès Josep Pla havia previst incloure en un nou volum de la seva obra completa. El projecte no es va arribar concretar tot i que ja existissin idees de títols com Noves notes disperses o Vagues notes disperses.

L’obra neix a partir de les tasques d'anàlisi i estudi dels manuscrits de Josep Pla custodiats a la Fundació Josep Pla de Palafrugell. L’any 1969 es va publicar el 12è volum de l’obra completa de Pla, Notes disperses. La Fundació conserva dos manuscrits diferents de l'obra. A partir d'aquesta singularitat, Francesc Montero ha comparat les dues versions amb el volum publicat l’any 1969 i han aflorat fragments inèdits. Aquests materials s’han contractat, a més, amb la documentació de la censura custodiada a l'Archivo General de la Administración d'Alcalá de Henares i amb uns materials i esborranys en diversos estadis d'elaboració que es guardaven a l'arxiu familiar de l'autor.

Montero ha constatat que aquests escrits tenen relació amb el manuscrit planià i, amb el conjunt de textos, ha pogut configurar el volum de notes inèdites de Josep Pla, escrites amb clara voluntat literària i amb la intenció de ser publicades. Aquestes pàgines corresponen al Pla més memorable: l'observador agut de les malalties del país, el comentarista que fa gala de l'escepticisme més ben informat, el reportador precís d'anècdotes impagables, l'escriptor capaç de donar la màxima vivacitat als personatges i els paisatges que retrata, el prosista més convincent i més amable amb els lectors...

Fer-se totes les il·lusions possibles arribarà a les llibreries el mes de novembre a la col·lecció L’Àncora de Destino. Paral·lelament, també se’n publicarà l’edició en castellà, també a Destino.