Universitat de Girona

El futur del treball a Catalunya, a debat a les V Jornades Catalunya Futura

Les Jornades estan centrades en la temàtica del futur del treball i les perspectives i reptes que aquest suposa per a les empreses, universitats i sector públic.

Les V Jornades Catalunya Futura han tingut lloc aquest 25 d’octubre a la cava Mastinell de Vilafranca del Penedès. Enguany, les Jornades estan centrades en la temàtica del futur del treball i els seus reptes pel país i per a cadascun dels agents econòmics, acadèmics, socials i institucionals. Les Jornades estan organitzades per la Plataforma CTI (Plataforma Coneixement, Territori i Innovació), que organitza anualment les Jornades Catalunya Futura i les quals agrupen unes 40 persones de reconegut prestigi provinents de diversos sectors, entre ells, el rector de la Universitat de Girona (UdG), Quim Salvi, per tal d’analitzar i debatre temes estratègics de país. L’edició d’enguany porta per títol “El futur del treball a Catalunya: perspectives i reptes per a empreses, universitats i institucions”.

El rector de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i president de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), Josep A. Planell, ha expressat en el seu discurs d’obertura “la necessitat de potenciar les relacions existents entre el món acadèmic, el sector privat i les institucions públiques amb una agenda compartida i la transferència d’informació per tal de promoure iniciatives de canvi i millores transformadores que ajudin a superar els problemes i reptes actuals de país”.

Al llarg del matí s’han celebrat diverses ponències sobre El futur del treball en perspectiva internacional, de la mà d’Alfons Cornella, Fundador d’Infonomia; Ramón López de Mántaras, Director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial III-CSIC; i Joan Torrent, Doctor en Societat de la Informació i el  Coneixement, UOC. S’ha fet palesa la necessitat de fer més transversals les titulacions universitàries actuals, així com la inversió en formació al llarg de la vida.

La jornada del matí ha acabat amb un debat moderat de la mà d’Esther Sánchez, HR Corporate Manager de Flex-N-Gate i ex Secretària de Treball i Relacions Laborals i Directora del Servei d’Ocupació de Catalunya. S’han posat sobre la taula idees com la necessitat d’evolucionar cap a l’aprenentatge col·lectiu i la transformació de la figura clàssica del professor a orientador i gestor de comunitats d’aprenentatge.

Sota el títol 'El futur del treball a Catalunya. Implicacions per a empreses, universitats i institucions', el programa de la tarda ha obert un debat sobre quins poden ser els impactes a Catalunya i les responsabilitats i deures de cada sector.

Aquestes Jornades donen el tret de sortida a un conjunt d’activitats d’anàlisi i debat sobre el futur del treball a escala local i internacional que s’impulsaran des de la Plataforma CTI i la Global University Network for innovation (GUNi).