Universitat de Girona

Divuit equips de nedadors participaran a la segona edició de la travessia solidària Oncoswim

El 17 de juny, els participants nedaran des de l'Estartit fins a Calella de Palafrugell. La iniciativa ja ha recaptat 12.600 € que es destinaran a un projecte de recerca de la UdG i ICO-Girona. L’organització fa una crida a inscriure’s a la Milla Solidària, d’1,5 km, que es nedarà el mateix dia.

Divuit equips s’han inscrit per participar en la segona edició de l’Oncoswim, la travessia solidària de 30 km entre l’Estartit i Calella de Palafrugell impulsada per la Fundació Oncolliga Girona i el CN RadikalSwim. La xifra suposa un augment significatiu respecte la primera edició, quan la iniciativa va comptar amb la participació de cinc equips. Per segon any consecutiu, la travessia de 30 km es complementarà amb una altra nedada més curta, la Milla Solidària (1,5 km), de caràcter popular i apta per a tots aquells a qui els agradi nedar al mar. Els diners que es recaptin amb les dues proves es destinaran íntegrament a finançar un projecte d’investigació sobre el càncer de mama triple negatiu que està desenvolupant un equip d’investigadors de la Universitat de Girona, amb el suport d’ICO-Girona.

El repte Oncoswim consisteix a nedar 30 km en aigües obertes entre l’Estartit i Calella de Palafrugell, en equips de quatre nedadors que poden triar entre dues modalitats: per relleus o en grup. Per inscriure’s els equips han de fer un donatiu mínim de 500 euros a la Fundació Oncoliga Girona, que els destinarà íntegrament a la investigació sobre el càncer. Els equips prendran la sortida a partir de les 6.45 del matí, a la platja de l’Estartit, i l’arribada està prevista entre les 5 de la tarda i les 8 del vespre a la platja de Port Bo, a Calella de Palafrugell.

Pel que fa a la Milla Solidària, es tracta d'un recorregut d'aproximadament 1,5 km que es correspon amb l'últim tram de l'Oncoswim, entre Llafranc i la platja de Port Bo. La inscripció solidària a aquesta mini travessia té un cost de 12 euros (15 euros si no es disposa de llicència federativa). Els diners recollits se sumaran als donatius que facin els equips que participin a l'Oncoswim i al que es recapti amb el Dorsal 0. Les inscripcions a la Milla Solidària es poden fer online a través de la web www.oncoswim.cat i estaran obertes també el mateix dia de la prova, davant de l’oficina de turisme de Llafranc, a partir de les 3 de la tarda. La sortida de la prova està prevista a cap a dos quarts de cinc de la tarda.

Nedar per ajudar a la investigació contra el càncer
En aquesta segona edició de l’Oncoswim tots els diners recaptats es destinaran de nou a finançar un projecte de recerca sobre el càncer de mama triple negatiu desenvolupat pel Grup de Recerca en Noves Dianes Terapèutiques (TargetsLab) de la Facultat de Medicina de la Universitat de Girona, en estreta col·laboració amb l’Institut Català d’Oncologia (ICO).

L’objectiu de la investigació és trobar nous tractaments per a pacients amb càncer de mama triple negatiu, un subtipus de càncer molt agressiu que afecta sobretot dones joves. Després d’una primera fase preclínica, l’equip investigador, dirigit per les doctores Teresa Puig i Gemma Viñas, està realitzant ara un estudi clínic seleccionant mostres de pacients amb càncer de mama triple negatiu diagnosticades a Girona per analitzar si expressen diferents biomarcadors (proteïnes) que puguin ser possibles dianes de nous tractaments basats en el te verd o els seus derivats que permetin desenvolupar nous medicaments per aquest subtipus de càncer. El pressupost total d’aquest estudi, tenint en compte que comprendrà entre 80 i 100 pacients, és de 20.000 euros. L’any passat l’Oncolliga ja va fer una aportació de 5.128 euros i l’objectiu és recollir aquest any a la segona edició de l’Oncoswim els diners que falten per arribar al pressupost de 20.000 euros.