Universitat de Girona

La Biblioteca digitalitza la col·lecció de pergamins del Monestir de Sant Daniel

La presentació del projecte de digitalització ha tingut lloc el 9 de juliol en el marc dels actes de celebració del mil·lenari del monestir

El 15 de març de l’any 1018, Ermessenda de Carcassona signava l’escriptura on destinava  l’Església de Sant Daniel i els terrenys limítrofs com a seu d’un monestir. Aquest document fundacional forma part del valuós patrimoni cultural custodiat al Monestir de Sant Daniel: prop de 1800 pergamins que testimonien la presència de la comunitat de monges benedictines a la vall durant mil anys: testaments, donacions, empenyoraments, permutes, plets, cartes, assignacions, capbreus, subhastes, etc. i que a  partir d’ara, la ciutadania i especialment els investigadors d’arreu podran consultar accedint al Repositori Digital de la Universitat de Girona.

Aquest projecte, que en una primera fase oferirà  l’accés a 1061 pergamins del segle X al XIV persegueix dos objectius. D’una banda, preservar i difondre  un fons únic, recollint la voluntat de la comunitat de monges benedictines del monestir de Sant Daniel de posar a disposició de la ciutadania uns documents que han estat gelosament custodiats entre les parets del monestir: documents que pel seu incalculable valor i fragilitat estaven reservats només a ser consultats in situ  i que ara passen a tenir una nova existència a la xarxa.

Per altra banda, la Universitat de Girona, com a institució universitària, contribueix a fomentar la recerca sobre el nostre patrimoni al facilitar la consulta als investigadors estimulant a la vegada  la generació de nou coneixement ja que els pergamins digitalitzats incorporen, a més de la descripció i transcripció dels originals, la geolocalització del lloc al que fa referència cada document.  El rector, Quim Salvi, ha destacat que amb aquest projecte el patrimoni cultural del monestir s’obre al món i es posa a disposició de la comunitat científica i dels estudiants.

El projecte, que és el resultat de la col·laboració entre la Universitat de Girona, el Monestir de Sant Daniel, el Servei d’Arxius de la Federació de les Monges Benedictines i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, s’ha presentat avui al migdia al claustre del Monestir. Hi ha intervingut el rector de la UdG, Quim Salvi; la priora administradora del Monestir de Sant Daniel, Maria Assumpció Pifarré; la directora de la Biblioteca de la UdG, Àngels Merino; el vicerector de Qualitat i Transparència de la UdG, Pepus Daunis; l’arxivera de l’Arxiu Municipal de Girona, Anna Gironella; i l’historiador de la UdG i director de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, Joaquim Nadal.