Comportaments de risc per la salut en adolescents

Tesi doctoral de Fabiola Pamela Vilugrón Aravena: "Comportamientos de riesgo para la salud y calidad de vida en adolescentes escolarizados". Dirigida per: Dra. María Eugenia Gras Pérez y Dra. Sílvia Font-Mayolas. Institut de Recerca sobre la Qualitat de Vida

L'objectiu principal és determinar l'associació dels diferents Comportaments de Risc per a la Salut (CRS) amb la Qualitat de Vida Relacionada amb la Salut (QVRS) en una mostra de 550 adolescents escolaritzats de 15 a 18 anys matriculats a un institut d'educació secundària de Valparaíso, Xile. S'ha utilitzat el qüestionari KIDSCREEN-52 per avaluar la QVRS i la Encuesta Mundial de Salud Escolar (EMSE) per identificar els CRS. Les puntuacions de les dimensions del KIDSCREEN-52 s'han calculat emprant l'anàlisi Rasch, transformant a valors T, i estandarditzant a una M=50, DT=10. S'han realitzat comparacions de puntuacions Rasch, análisis bivariades i de regressió logística múltiple per estudiar l'associació de les dimensions de la QVRS del KIDSCREEN-52 amb els CRS ajustats per edat i sexe. L'anàlisi de les dades s'ha realitzat emprant el paquet estadístic STATA v12. Aquest estudi va ser aprovat pel Comité de Bioética de la Universidad de Playa Ancha. Es va sol·licitar consentiment informat a pares o tutors i als adolescents participants. Les comparacions de les puntuacions Rasch han mostrat puntuacions més elevades en homes que en dones, i a mesura que ha augmentat l'edat s'ha observat una disminució en la puntuació de la dimensió entorn escolar. Les anàlisis de regressió logística múltiple han indicat que el consum de substàncies psicoactives, la inactivitat física i els comportaments suïcides es relacionen negativament amb la majoria de les dimensions de la QVRS. L'obesitat s'ha relacionat amb una pitjor autopercepció, i ser víctimes d'intimidació s'ha relacionat amb un pitjor benestar psicològic i acceptació social. La manca de factors protectors psicosocials (regulació i control patern i el suport social a l'escola) s'han relacionat negativament amb la majoria de les dimensions de la QVRS.

Lectura de la tesi: 07/11/2018, Sala Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia (Aula 065)