Suport als professors en el procés de creació i avaluació de recursos educatius oberts accessibles

Tesi doctoral de Cecilia Avila Garzón: "Tracing the creation and evaluation of accessible open educational resources through learning analytics". Direcció: Dr. Ramon Fabregat Gesa, Dra. Silvia Margarita Baldiris Navarro i Dr. Sabine Graf. Departament d'Arquitectura i Tecnologia de Computadors, Fundación Universitaria Tecnológico de Comfenalco i Athabasca Univ.

Quan es tracta de proveir als estudiants amb continguts d'aprenentatge accessibles i d'alta qualitat, els professors s'enfronten amb alguns reptes atès que han d'adquirir el coneixement i competències per crear tals continguts i també per assegurar-se que compleixen amb els requeriments d'accessibilitat i qualitat. En aquest context, hem identificat que quan els professors estan aprenent o estan involucrats en la creació i avaluació de REO duen a terme diferents activitats i la informació d'aquestes activitats pot ser emmagatzemada en una base de dades. Aquesta informació es pot gestionar utilitzant l'anàlisi d'aprenentatge com a forma de donar suport als professors en la creació i avaluació de l'REO. Amb base en aquestes idees, la pregunta d'investigació que dirigeix aquesta tesi és: com les analítiques d'aprenentatge poden proveir suport als professors en el procés de creació i avaluació de REO accessibles?
En primer lloc, hem identificat la qualitat i l'accessibilitat web com a característiques inherents i valuoses de l'OER. Portant a terme un estudi exploratori en el qual els professors van participar en un curs de formació sobre la creació i avaluació de REO accessibles considerant ambdues característiques, l'accessibilitat i la qualitat, identifiquem que els professors requereixen eines de suport que els ajudi en aquestes tasques. En aquest estudi exploratori es va demanar a cada professor que creés un REO i que avalués un REO creat per un altre professor. Els REO van ser creats a manera de cursos virtuals dins el sistema de gestió d'aprenentatge ATutor.
Les troballes en la literatura i les lliçons apreses de l'estudi exploratori ens van permetre identificar els elements a ser considerats en una solució d'analítiques d'aprenentatge per brindar suport als professors en la creació i avaluació de REA accessibles i de qualitat. Així, analitzant en detall les línies de les WCAG 2.0, considerant l'instrument de qualitat utilitzat (una adaptació del LORI) i fent una relació entre aquests elements i les competències del professor, vam definir un model d'usuari per representar les competències del professor considerant dos dominis: 1) la creació de continguts accessibles i de qualitat i 2) l'avaluació d'accessibilitat i de qualitat. Llavors hem definit un model que vam anomenar LAMTCE (analítiques d'aprenentatge Model to Trace the Creation and Evaluation of OER). LAMTCE va ser implementat en una eina d'analítiques que anomenem ATCE (Analytics Tool to Trace the Creation and Evaluation of OER) que vaser integrada com un mòdul dins d'ATutor i inclou, entre altres fucnioalitats, un tauler d'analítiques amb visualitzacions relacionades amb l'accessibilitat i qualitat dels REO perquè els professors puguin utilitzar aquesta informació per millorar els REO i per tant les seves competències en la creació i avaluació d'aquests recursos.
Finalment, portem a terme un escenari de validació en el qual un grup de professors van participar en un curs de formació amb els mateixos tòpics que els del curs seguit en l'estudi exploratori. Aquesta avaluació va tenir un doble propòsit. Primer es pretenia analitzar si l'eina ATCE (implementada amb base en el model LAMTCE) beneficiava als professors en l'adquisició de les competències en la creació i avaluació de REO. Segon, l'estudi pretenia identificar les percepcions dels professors respecte a l'ús de l'eina ATCE. Els resultats destaquen un efecte positiu en l'adquisició de les competències del professor en la creació i avaluació de REO i una actitud positiva pel que fa a l'ús de la nostra eina d'analítiques perquè permet als professors en el seu rol d'autors estar informats sobre com millorar l'accessibilitat web i la qualitat dels REO al mateix temps que els proveeix informació sobre com millorar en el seu rol d'avaluadors de REO.

Lectura de la tesi: 12/06/2018, Sala d'Actes de l'Escola Politècnica Superior IV