Models per registrar i monitorar els costos d'execució d'obra pública

Tesi doctoral d'Ester Gifra Bassó: "Desarrollo de un modelo para el seguimiento y control económico y temporal durante la fase de ejecución en la obra pública Integration of information for advanced detection of cost overruns-IMADO". Direcció: Dr. Albert Ribera Roget i Dr. Joaquim de Ciurana Gay. Departament d'Arquitectura i Enginyeria de la Construcció i Departament d'Enginyeria Mecànica i de la Construcció Industrial

El principal objectiu d'aquesta investigació és modificar els models que s'utilitzen habitualment per registrar i monitoritzar els costos durant el procés d'execució d'obra des de la perspectiva del promotor públic, de la direcció facultativa o la dels gestors del projecte, a fi que amb una estructura de registre similar i respectuosa amb la informació que s'obté del tradicional sistema de registre de control de costos d'obra, sigui possible obtenir addicionalment informació fiable i veraç sobre les desviacions econòmiques presents i futures que poden esdevenir durant l'execució, així com sobre l'horitzó probable de liquidació i tancament de l'obra, d'acord amb la informació disponible. Això és possible si s’incorpora a les estructures dels models actuals de control i seguiment de costos d'execució, la informació d'índole econòmic que es genera durant el procés de realització de l'obra i que no contemplen els actuals models de control de costos fins al moment concret de l'acreditació de la seva execució a obra.
Paral·lelament, aquesta investigació es marca com subobjectius la possibilitat de millorar, mitjançant la proposta d'aquesta nova metodologia i l'aplicació del nou model, el control permanent del volum total de les desviacions econòmiques que suporta l'execució d'obra, la possibilitat d'assignació de causes de desviació, la representació gràfica i analítica del comportament econòmic i de compliment de termini de l'execució d'obra, així com la incorporació de quadres de comandament als informes periòdics d'obra.

Lectura de la tesi: 05/03/2018, Sala d'Actes de l'Escola Politècnica Superior I