La investigació genètica post mortem

Tesi doctoral d'Olallo-Efrén Sánchez-Molero Nunez: "Muerte súbita natural inexplicada: Valor de la investigación genética post mortem". Direcció: Dr. Òscar Campuzano Larrea i Dr. Ramon Brugada Terradellas. Departament de Ciències Mèdiques

La mort natural defineix la mort principalment atribuïda a una malaltia o a un mal funcionament corporal intern, i que no està influenciada directament per forces o agents externs. La majoria de les causes es poden identificar directament amb l’anàlisi forense macroscòpic. Tanmateix quan la causa macroscòpica no és evident, la identificació final d’aquesta causa pot arribar a ser laboriosa i complicada. Si les troballes després d’una autòpsia completa són inespecífiques, tant a escala macroscòpica, microscòpic com toxicològic, els casos són classificats com a morts sobtades inexplicades (MSI). La MSI pot ser la primera manifestació d’una malaltia cardíaca heretable sense identificar. Actualment la tecnologia genètica existent és capaç de revelar l’etiologia d’aquest tipus de malalties així com identificar els familiars en risc.
El principal objectiu d’aquest estudi ha estat identificar la incidència de les diferents etiologies de la mort natural, en casos menors de 50 anys, així com investigar els defectes genètics que puguin estar associats amb la mort sobtada cardíaca en els casos inexplicats. Per a la realització de l’estudi s’ha utilitzat una cohort de 789 casos (77.2%) menors de 50 anys (amb una mitjana de 38.6±12.2 anys) que van morir d’una manera sobtada no violenta. Les autòpsies van ser realitzades d’acord amb les guies forenses actuals. L’autòpsia va identificar la causa de la mort en la majoria dels casos, (81.1%), sent principalment deguda a alteracions cardíaques (56.9%). Es van realitzar estudis genètics dels principals gens associats amb la mort sobtada cardíaca mitjançant seqüenciació massiva en dues cohorts diferenciades. La primera cohort es va analitzar completament per seqüenciació massiva i va comprendre 32 mostres de miocardiopaties (87.5% homes) amb una mitjana de edat de 37.69±11.26 anys. Per un altre banda la segona cohort va comprendre 119 cassos inexplicats (68% homes) amb una mitjana de edat de 28.29±17.4 anys, 95 analitzades mitjançant seqüenciació massiva i 24 mitjançant el mètode Sanger. Els resultats genètics de les dues cohorts estudiades van mostrar resultats similars, ja que entre el 47% i el 41% dels cassos respectivament van ser portadors de variants potencialment patogèniques.
Aquests resultats ens fan arribar a la conclusió que la principal causa de mort natural és la deguda a causes cardíaques, sent la síndrome coronària la causa més important després dels 40 anys d’edat. També podem arribar a la conclusió que un gran percentatge dels casos que queden sense una causa de mort concloent després d’una autòpsia completa, succeeixen als menors de 30 anys d’edat. D’altra banda els estudis genètics realitzats han demostrat que poden ajudar a aclarir les causes de la mort en aquells casos inexplicats així com identificar les possibles causes genètiques en els casos amb algun tipus d’alteració estructural. L’estudi demostra per tant que la identificació d’aquest tipus d’alteracions genètiques pot ajudar a identificar l’etiologia i per tant la causa subjacent en aquest tipus de morts. Finalment la identificació de variants genètiques a l’autòpsia molecular posa en rellevància la importància de l’assessorament genètic i l’adopció de mesures preventives en els familiars en risc.

Lectura de la tesi: 15/12/2017, Sala de Graus de la Facultat de Medicina