Investiga

El Pla de Doctorats Industrials es consolida amb 437 projectes

Els Doctorats Industrials, que es van iniciar a finals del 2012 amb un pla pilot i que aquest 2018 arribaran a la sisena edició, te els objectius de contribuir a la competitivitat i internacionalització de la indústria catalana, reforçar els instruments per captar el talent que genera el país i situar els futurs doctors en condicions de desenvolupar projectes d’R+D+I en una empresa.

En la darrera edició del 2017 s’ha incrementat el nombre total d’ajuts a projectes, i se n’han atorgat un total de 92. La Generalitat de Catalunya ha dedicat un total de 22,13 milions d’euros (M€), dels quals 8,3 M€ s’han destinat a entorns empresarials; 10,12 M€ als entorns acadèmics, i 3,7 M€ han tingut com a beneficiaris directes els doctorands i les doctorandes participants. D’altra banda, les empreses mitjançant la contractació dels doctorands han invertit 38,47 milions d’euros. Per tant, s’ha generat una inversió publico-privada total de 60,60 M€, un 63% correspon a aportacions privades i un 37% a aportacions públiques.

Els projectes de Doctorat Industrial estan oberts a tots els àmbits de Coneixement. En el context empresarial, els projectes de Doctorat Industrial han estat impulsats per 294 organitzacions diferents que, més enllà de la seva mida o forma jurídica, tenen l’R+D com un dels seus vectors estratègics de competitivitat. El Pla és un projecte obert també a totes les mides d’empreses; més del 65% dels projectes estan desenvolupats per petites i mitjanes empreses (inclou les empreses emergents start-ups  —start-ups— i derivades  —spin-offsspin-offs), que representen la mida més habitual d'empresa a Catalunya. Amb relació als sectors empresarials, els projectes de Doctorat Industrial no tenen restriccions i s’obren a tots els sectors, des del turisme fins a la mobilitat sostenible.

Des de la vessant acadèmica, els projectes han estat liderats per 331 investigadors i investigadores, que pertanyent a 245 grups de recerca reconeguts per la Generalitat, tant de les universitats públiques com privades de Catalunya, dels centres de recerca CERCA i del CSIC a Catalunya i de grans instal·lacions científiques com ara el Barcelona Supercomputing Centre i el Sincrotró Alba. En paraules del secretari: «La recerca capdavantera dels projectes es fa en àmbits tan diversos com el vehicle connectat o la intel·ligència artificial».

L’element essencial del procés de Doctorat Industrial és el projecte de recerca de l’empresa en què el doctorand desenvolupa la seva formació investigadora, en col·laboració amb una universitat o un centre de recerca, i que és objecte d’una tesi doctoral. Per tant, el Doctorat Industrial crea un pont de col·laboració estable entre les empreses i les institucions catalanes i el nostre sistema universitari i de recerca.

A les universitats, el Doctorat Industrial fomenta la transferència de coneixement cap als sectors productius i la societat en general, reforça els seus vincles amb el món empresarial, incrementa el valor acadèmic amb la direcció d’una tesi, d'articles, de ponències en congressos, etc.; i finança, de manera flexible i compatible amb altres fonts, les línies de recerca del grup.

Als doctorands i les doctorandes els permet formar-se en un entorn dual altament innovador amb una doble supervisió, acadèmica i empresarial, i poder ser un futur pont de col·laboració entre aquests dos entorns: tot plegat en el marc d’un contracte laboral de tres anys i amb diversos avantatges, com la matrícula gratuïta o una borsa de mobilitat que fomentarà la seva internacionalització i la creació de xarxa per al futur desenvolupament professional. També cal destacar la formació que reben en competències transversals, molt ben valorada per les empreses i les institucions.

Les successives convocatòries públiques i anuals d’ajuts a projectes de doctorat industrial són gestionades per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya, aprofitant la seva capacitat de gestió i experiència en la gestió d’ajuts públics (atorgament, seguiment i justificació), així com el suport en la gestió per part del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). Cal destacar també el suport que reb el Pla de les 12 universitats catalanes i el món empresarial per afavorir la transferència de coneixement al sector productiu.

Doctorats Industrials, doctorats de futur.

Podeu trobar la informació detallada al web http://doctoratsindustrials.gencat.cat/.