Investiga

UE: ERA-NET ELSA: Finançament per recerca en aspectes ètics, legals i socials de la Neurociència

Ajuts a projectes de recerca transnacionals sobre aspectes ètics, filosòfics, legals i sòcio-culturals relacionats amb la neurociència

L’ERA-Net NEURON “Network of European Funding for Neuroscience Research” és una xarxa co-finançada entre la Comissió Europea i 19 agències nacionals finançadores de la R+D+i de 16 països que té com a objectiu finançar projectes transnacionals en l’àmbit de la neurociència.

La convocatòria 2020 Neuroethics (ELSA) té com a objectiu facilitar la recerca col·laborativa multinacional que adreci qüestions importants relacionades amb aspectes ètics, filosòfics, legals i sòcio-culturals relacionats amb la neurociència i els seus avenços recents.

Les propostes podran tractar els següents temes:

1. the consequences of the development of neuroscientific diagnostic methods (e.g. handling of incidental findings; the “right not to know”; very early disease prediction before symptoms occur; diagnosis in absence of treatment options; interactions between socio-culturally diverse patients and health personnel; availability of novel expensive methods)
  2. clinical research with patients suffering from neurological or psychiatric diseases (e.g. developing tools to improve the assessment of decision-making capacity of patients, analysis of legal measures to protect those who do not have the capacity to consent)
  3. intelligent technologies and close human-machine interaction (e.g. Ambient Assisted Living, Brain-Computer Interfaces, machine learning); personality changes as side effects of neurological or psychiatric therapies (e.g. Deep Brain Stimulation; brain implants)
  4. use of brain data; biobanking of neural tissue (e.g. tissue donation, deceased donor, data protection, possible consequences for relatives)
  5. brain interventions in legal contexts (e.g. “brain reading” for the detection of deception; brain intervention of offenders; psychosurgery; insurance law)
  6. the impact of modern neuroscience on traditional philosophical questions, concepts and theories regarding fundamental aspects of human nature (e.g. the relationship between mind and brain, the nature of consciousness, self- and personal identity, free will)
  7. neuroenhancement such as alteration of mental states (cognitive, affective) and abilities (e.g. cognition, sleep, appetite, sexual behaviour) in healthy subjects by pharmacological or by electrical/magnetic brain stimulation
  8. abnormal behaviour reduced to deviant brain states (e.g. expansion of the concept of neurotypical brain and  illness; seeing psychiatric symptoms merely as specific neurochemical imbalances)
  9. societal and cultural changes induced by neuroscientific knowledge and its application

S’han d’integrar totes les disciplines científiques i les institucions que siguin rellevants per a la qüestió específica de recerca ELSA. Per exemple, experts dels camps de la neurociència, psicologia, medicina, informàtica, enginyeria, filosofia, teologia, dret, ciències socials, estudis culturals o economia sanitària.

Poden incloure's indústria (farmacèutica), assegurances de salut, pacients, familiars, representants de pacients o altres grups de persones directament afectades.

A partir de les anàlisis dels projectes, els investigadors i les investigadores haurien de desenvolupar propostes d’ús socio-compatible dels avenços neurocientífics. També, hauran de desenvolupar i implementar conceptes per a una comunicació pública eficaç dels resultats del projecte.

Es recomana la comunicació dels resultats a nivell internacional.

Països participants

Les organitzacions següents han acordat finançar la convocatòria conjunta per a projectes de recerca multinacionals en ELSA de Neurociència:

• Fonds de la Recherche Scientifique -FNRS (F.R.S.-FNRS), Belgium
  • Canadian Institutes of Health Research – Institute of Neurosciences, Mental Health and Addiction (CIHR-INMHA), Canada
  • Fonds de Recherche du Quebec  – Sante (FRQS), Canada
  • Federal Ministry of Education and Research (BMBF), Germany
  • State Education Development Agency (VIAA), Latvia
  • National Institute of Health Carlos III (ISCIII), Spain
  • Swiss National Science Foundation (SNSF), Switzerland

Elegibilitat:

Participants: mínim 2 grups de recerca de 2 països elegibles diferents i màxim 5

Data límit de presentació: 28 d'abril 2020 a les 14h.

Pressupost: 100.000,00€ per coordinador; 50.000,00€ per soci. Es finançaran 1-2 propostes

Convocatòria: enllaç

Condicions del país: cada entitat haurà de complir amb les normes d’elegibilitat pròpies de la seva agència nacional finançadora: enllaç

Cerca de socis: https://www.neuron-eranet.eu/en/926.php