Institut de Química Computacional i Catàlisi

Adéu amic, István Mayer

Aquest cap de setmana va morir el Prof. István Mayer (Budapest), a 77 anys. Prof. Mayer va visitar l'IQCC regularment, l'última vegada a 2013 quan va rebre el premi Gamboa-Winkler de la Real Acadèmia Española de Química.

L’István ens ha deixat. Vaig conèixer el prof. István Mayer el 1998, quan feina la meva primera estada predoctoral al grup del Prof. Suhai, a Heidelberg. Jo començava a estudiar els seus treballs sobre la correcció de l’error de superposició de base i crec que li va fer certa gràcia que un estudiant de doctorat de Girona s’interessés tant pel seu Chemical Hamiltonian Approach i hagués implementat la seva versió més senzilla (CHA/F). Tot i que ell sempre preferia treballar sol, va acceptar-me al seu grup (ell mateix, el seu despatx amb dues cadiretes de fusta i el seu estimat kvk) l’any següent durant tres mesos, on vaig poder començar a conèixer-lo com a investigador i com a persona.

Una mica contra pronòstic ens vàrem entendre bé i aquesta estada predoctoral va tenir continuïtat en forma de col·laboració continuada durant més de 15 anys; força vegades amb l’István fent estades de recerca a la Universitat de Girona. L’István era molt estimat a Girona, i tant ell com la Márta els agradava molt estar-s’hi. Tot i que al principi va intentar comunicar-se amb la llengua que trobava més propera a la nostra (el llatí), aviat va veure que no donàvem la talla. L’any 2013 va rebre de mans nostres el premi Gamboa-Winkler de la Real Acadèmia Española de Química, en una cerimònia emotiva i amb la que va ser la seva darrera visita al nostre grup.

La petjada que deixa l’István entre els que el vàrem conèixer bé es inesborrable. Treballador incansable, quan la salut li permetia i quan tenia prou provisions de cafè, és el científic més íntegre i amb els estàndards morals més alts que mai he conegut. Sempre generós ensenyant-nos a tots tot el seu saber sense demanar-ne mai res a canvi, doncs era el seu deure (necesse est).

Ens ha deixat als 77 anys un dels grans, potser no tant conegut pel gran públic (amb l’excepció és clar de cèlebre Mayer’s bond orders), però que deixa un llegat impressionant. Una bona part d’ell es troba recollida al seu llibre Simple theorems, proofs and derivations in Quantum Chemistry, que per altra banda recull amb el títol la seva essència: una persona modesta, senzilla i propera, i un apassionat de la seva feina i de les demostracions.

Adéu amic, et trobarem molt a faltar!