Cooperació

Avaluació vulnerabilitat població costa nord de Colòmbia enfront l'impacte del canvi climàtic

Avaluació de la vulnerabilitat de la població afrodescendent de Tierra Bomba, Barú, Orika e Islote (Colòmbia) enfront l'impacte del canvi climàtic sobre els recursos marins dels que depenen.

L'objectiu general del projecte ha consistit en augmentar la informació i el coneixement disponible sobre la vulnerabilitat al canvi climàtic de la població afro-descendent de Bocachica, Tierra Bomba, Barú, Isla Grande i Isleta (Cartegena de Indias, Colombi) que depèn dels recursos marins, a fi de proposar mesures de gestió sostenibles i equitatives, així com també, mesures d'adaptació que redueixin la pobresa i la inseguretat nutricional d'aquestes comunitats.

L'objectiu general del projecte s'ha complert mitjançant el compliment dels diferents objectius específics:

a) En referència a l'evaluació del capital ecològic, social, econòmic i cultural:

• Identificar els principals recursos marins dels que depen la població i quin és el nivell d'explotació.
  • Identificar quins sectors econòmics i socials depenen d'aquests recursos, i com les tasques i els beneficis es reparteixen entre dones i homes
  • Identificar l'estat ecològic d'aquests recursos
  • Identificar com el canvi climàtic afecta aquests recursos: riscos i oportunitats
  • Recollir coneixement ecològic tradicional i mesures d'adaptació que es van desenvolupant per la mateixa comunitat

b) En relació a l'evaluació de la vulnerabilitat i l'adaptació del canvi climàtic

• Proposar indicadors i umbrals per l'avaluació de vulnerabilitat
  • Proposar mesures per adaptar-se i augmentar la resistència al canvi climàtic vinculades a la reducció de la pobresa i la reducció de la desigualtat de gènere: explotació de recursos alternatius, canvis estacionals de l'explotació de recursos, noves especies objectiu, mètodes de processament adaptats a la climatologia i fenología prevista, creació de nous oficis.
  • Evaluar i proposar mesures de gestió integrada del Parc Nacional Natural