Cooperació

La UdG participa en un projecte als camps de refugiats sahrauís de Tindouf, a Algèria

El “Projecte de suport als centres de salut de Smara (Camps de refugiats Sahrauís)” ha assolit diferents objectius sanitaris destinats a l’assistència sanitària de les persones que hi viuen. En el marc dels ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament 2019 que concedeix la Universitat de Girona, dues estudiants d’infermeria van obtenir el finançament per fer les pràctiques d’infermeria en el projecte coordinat per l'ACAPS

Entre el febrer i el març de 2020 dues estudiants d’Infermeria de la UdG, la Maria Vila Garcia i la Marta Sales Ródenas, van fer una estada a aquesta zona a Farsia, que és  una  daira  de  la  wilaya  d’Smara.  Actualment,  aquesta daira està enclavada als campaments de refugiats de Tindouf, al sud d’Algèria.

Durant la seva estada van fer pràctiques a l’Hospital Regional d’Smara, on van atendre els pacients a la sala de cures de l’Hospital i a la sala d’urgències. L’estada en aquest hospital els va permetre conèixer infermers, metges i estudiants en pràctiques de l’Escola d’Infermeria d’Smara, amb els que van compartir experiències professionals i personals.

També van fer una rotació al dispensari d’Ejderia, on van poder conèixer l’atenció comunitària a la població sahrauí, com visites de seguiment de malalts crònics, control del nen sa i control de dones embarassades, entre d’altres. A més, també van estar  dos dies al dispensari de Mahbes durant la campanya de vacunació infantil.

A més de les pràctiques del matí, la Maria i la Marta també participaven en les activitats que s’organitzaven als dispensaris a la tarda, com per exemple tallers d’educació maternal, on es donava informació a les mares sobre la lactància materna i les cures del nounat.

Tot i que van haver de tornar a la meitat de la seva estada, a causa de la pandèmia de la COVID-19, la Maria i la Marta consideren que la seva experiència va ser molt enriquidora tant a nivell professional com personal, pel fet de conèixer una cultura nova i us sistema de salut diferent dirigit a població refugiada.