Càtedra Josep Pla de literatura i periodisme

Tintín i Josep Pla: periodisme i aventura

Joan Manuel Soldevilla i Francesc Montero parlen dels punts de contacte entre Tintín i Josep Pla a Llibres Low Cost de Figueres.

Joan Manuel Soldevilla (professor de l’IES Ramon Muntaner de Figueres) i Francesc Montero (doctor en Filologia catalana per la UdG i membre de la Càtedra Josep Pla) van participar en Tintín, ara Pla! Les sorprenents relacions entre Josep Pla i Tintín, periodistes universals. L’acte va tenir lloc el 10 de gener a Figueres, a Llibres Low Cost, en commemoració del 90 aniversari del personatge Tintín.

Soldevilla i Montero van exposar la relació entre el periodisme i l’aventura de principis del segle passat. Josep Pla, com a personatge real, i Tintín, com a personatge de ficció, emprenen les seves trajectòries com a periodistes durant els anys vint, quan comencen l’auge de la crònica i del reportat a tot Europea. Segons Montero, Tintín s’ajusta al perfil de reporter aventurer que va darrere de la notícia. Soldevilla fa èmfasi en el caràcter mig aventurer i mig cronista del periodista Josep Pla.

Altres connexions entre els dos personatges és la coneixença d’un homenot per part de Pla que va inspirar a Hergé per crear un personatge de L’orella escapçada. La ironia i la precisió lèxica són, afirma Montero, una de les coincidències entre l’obra de Pla i les aventures de Tintín.

El divendres 11 de gener Francesc Montero va parlar de la relació entre Tintín i Josep Pla al programa de ràdio Islàndia, de RAC 1, amb Albert Om.

Per a més informació, consulteu les publicacions al diari Ara i al Diari de Girona.