Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
Tancar
Identificació

Campus Patrimoni Cultural i Natural

Cicle "Patrimoni i turisme en temps de la covid-19"

En el marc d'aquesta iniciativa, els Campus Patrimoni Cultural i Natural i Turisme han editat un total de 6 converses amb participació d'investigadors/es de la UdG i representants d'empreses, museus i administració.

L’epidèmia de la Covid-19 està tenint conseqüències duríssimes en la nostra societat, el patrimoni i el turisme s’han vist afectats de manera molt directa i sofert unes conseqüències que perviuran en el temps.

Des del Campus Patrimoni i  Campus Turisme de la Universitat de Girona hem cregut imprescindible reflexionar sobre temes comuns on patrimoni i turisme conflueixen, conviuen i es retro-alimenten. En aquest sentit, hem coordinat el cicle de converses “Patrimoni i turisme en temps de la Covid-19” per generar uns espais de diàleg entre acadèmics i professionals dels sectors.

El consum turístic del patrimoni post-COVID-19

En aquesta primera conversa, la Dra. Dolors Vidal, professora i directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge – Sant Antoni de la Universitat de Girona i Jaume Marin, expert en Turisme i professor, qüestionen, valoren i comparteixen les seves impressions sobre la situació actual i de futur del paper del turisme en l’àmbit patrimonial.

En aquest&nbspdiàleg, es plantegen dubtes a l'entorn del paper del patrimoni a les nostres vides i també sobre el nou paper del resident com a turista de proximitat. En un moment en què les incerteses són moltes, el que si que esdevé una necessitat de futur es trobar una convivència més equilibrada i harmònica entre l’activitat turística i l’ús dels espais patrimonials.

Museus i turisme en temps de la covid - Parts 1 i 2

A la segona conversa,  la Dra. Maria Lluïsa Faxedas, professora d’Història de l’Art Contemporani de la Universitat de Girona i Carme Gilabert, directora de l’Ecomuseu de Castelló d’Empúries i presidenta de la Xarxa de Museus de les Comarques Gironines, valoren i comparteixen les seves impressions sobre els efectes que ha tingut i tindrà aquesta crisi als museus gironins.

En la primera part, “Situació actual i estratègies de futur” , el diàleg es centra en les conseqüències que ha comportat el confinament als museus gironins, les accions desenvolupades a curt termini per pal·liar-les i adaptar-se al nou context i les estratègies de futur a aplicar per garantir la integració dels museus a la nova normalitat.

En la segona part,“Nous perfils de visitants”, s’aborda la qüestió de com recuperar i millorar la relació amb els visitants dels museus i com orientar la captació de nous públics, sempre amb una especial atenció al públic local.

Patrimoni natural i confinament

En aquest tercer diàleg, el Dr. Pere Pons, professor del Departament de Ciències Ambientals de la Universitat de Girona, i Emma Guinart, tècnica de la Secció de Biodiversitat i Medi Natural dels Serveis Territorials a Girona del Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, reflexionen sobre els efectes que han tingut el confinament i les primeres fases de la desescalada sobre la biodiversitat i el patrimoni natural.

La tranquil·litat i manca de pertorbacions per l’absència humana han afavorit la recolonització de determinats espais, per exemple platges, per part d’espècies animals i vegetals i n’ha modificat determinades pautes de comportament. A la vegada, el confinament ha fet despertar en moltes persones l’interès per la natura, promovent la curiositat i desig de coneixement de les espècies del seu entorn més immediat. Tot i això, tot sembla indicar que aquest serà un episodi efímer, si amb la desescalada no es prenen les mesures necessàries. Una combinació de sensibilització (tant administrativa com ciutadana) i de la introducció de petits canvis en la gestió i manteniment d’aquests espais sensibles, poden contribuir de manera decisiva a la seva protecció.

Malalties, Literatura i Societat

Participen en aquest diàleg “Malalties, literatura i societat” la dra. Mita Casacuberta, directora de la Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada-Carles Fages de Climent, i el dr. Josep Roig García, Cap de Cap de Servei de Cirurgia General i Digestiva de l'Hospital Transfronterer de Cerdanya i autor de la tesi doctoral "La tuberculosi en la literatura”. Al llarg de la conversa, es plantegen qüestions com els paral·lelismes entre l’actual crisi covid-19 i la pandèmia històrica de la grip espanyola, les conseqüències sobre la societat actual i passada i com la literatura ha reflectit de manera diversa les malalties i epidèmies al llarg del darrer segle.

Museus i virtualitat

A cinquè vídeo de la sèrie Patrimoni i turisme en temps de la covid-19, el Dr. José Antonio Donaire, professor i vicerector de Comunicació i Relacions exteriors, i Pilar Giró, comissària de l’Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols, comparteixen les seves impressions sobre el passat, present i futur de les eines digitals i virtuals als museus i altres espais culturals.