Si el contenido no está traducido, puede usar la herramienta de traducción automática

Cßtedra Ferrater i Mora de Pensamiento Contemporaneo

Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani
Facultat de Lletres
Pl. Ferrater Mora, 1
17071 Girona mapa

Cicle de conferències

Dissidència: viure, creure i pensar diferent (segles XVI-XVIII)

Ens plau anunciar-vos la conferència “La bruixeria en la cultura popular catalana”, que impartirà Josefina Roma, Professora Titular d’Antropologia de la Universitat de Barcelona.

La conferència, que tindrà lloc aquest dijous, 30 d’abril, a les set de la tarda, ens parlarà de les llegendes que els pobles vencedors han teixit sobre els pobles anteriors, que ens fan veure que el món de les fades i el de les bruixes és el mateix món. Interpretar les llegendes ens porta a una etnografia dels pobles anteriors, que ens explicaria com s’han desenvolupat les creences populars sobre màgia i bruixeria; i també com han estat els propis veïns els veritables botxins de les bruixes i no la Inquisició, tret dels primers moments, com sovint s’ha cregut. Les acusacions de bruixeria han servit també a venjances polítiques per eliminar els enemics, però sobretot són el termòmetre de malaltia social.  En aquest enllaç hi trobareu un complet resum de la conferència.

La conferència forma part del cicle Dissidència: viure, creure i pensar diferent (segles XVI-XVIII), que pretén posar a l'abast del públic els resultats de les últimes recerques i interpretacions històriques sobre aspectes tan diversos com la marginació que va patir la majoria de persones que formaven part de la societat conversa, la pressió religiosa de les minories i de les creences considerades herètiques, o la persecució de les dones que practicaven arts curatives ancestrals, per les quals eren acusades de bruixeria.

Organitzat per l'Institut d'Estudis Nahmànides i la Càtedra Ferrater Mora de la Universitat de Girona, el cicle està en concordança amb l'exposició La Girona dissident, que es pot veure al Museu d'Història dels Jueus fins al 6 d'abril, i que proposa una aproximació a les diverses maneres de pensar i de viure que, en uns temps difícils, van fer part de la història de Girona.

L’entrada a les conferències, que tenen lloc el darrer dijous de cada mes a l’aula de l’Institut d’Estudis Nahmànides, és lliure i gratuïta. L’accés es fa pel carreró de Sant Llorenç. Si voleu, podeu consultar el programa complet del cicle de conferències 2015.

Com en les anteriors deu edicions, desitgem poder gaudir de la bona acollida de públic que sempre han tingut els cicles de conferències organitzats fins ara. Les conferències són filmades i es poden consultar posteriorment a través del repositori digital de la UdG.

Joan Vergés Gifra

Director de la Càtedra Ferrater Mora

Journal of Catalan Intellectual History

La revista Journal of Catalan Intellectual History, d’edició anglesa i catalana i editada per diverses universitats de parla catalana (Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Barcelona, Universitat de València, Universitat de les Illes Balears), i tres Societats Acadèmiques (Societat Catalana de Filosofia, la Societat de Filosofia del País Valencià, Associació Filosòfica de les Illes Balears), acaba de publicar en format d'accés obert el nº 7&8 (2014).

El número dedica una especial atenció a la figura de Josep Ferrater Mora, ja que li dediquen articles Pompeu Casanovas, Jordi Sales, Josep-Maria Terricabras i Xavier Serra. També hi trobareu la bibliografia completa de Ferrater Mora i tres recensions de llibres seus o sobre el seu pensament.

El contingut es pot consultar accedint directament al text complet dels articles visitant la pàgina web de la revista, tant en anglès com en català.

Amunt / Arriba / Top Inici

Jornades

Aquest cicle de jornades, promogut des del Rectorat de la UdG, amb el títol “El procés, a debat: Debats universitaris sobre identitat nacional, dret a decidir i independència”, va tenir lloc a la Universitat de Girona entre el 9 d’octubre i el 4 de novembre. Les jornades van voler contribuir a la discussió seriosa i fonamentada sobre la situació política actual del país i, en particular, sobre l’anomenat procés sobiranista.

A l’adreça www.udg.edu/elprocesadebat podeu accedir als enregistraments en vídeo tant dels debats com de les conferències que van tenir lloc, per si no vareu poder assistir a les sessions.

Tant els debats com les conferències d’experts van ser un espai de discussió lliure que la Universitat de Girona va oferir a la comunitat universitària, però també, i, sobretot, al conjunt de la ciutadania gironina i catalana.

Amunt / Arriba / Top Inici

Obert el període d'acceptació de comunicacions al Simposi Mirabent

La Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani de la Universitat de Girona organitza cada any diversos actes, simposis i lliçons. Fins ara també ha dedicat sessions a pensadors catalans: el 2002 el Simposi es va dedicar a Ferrater Mora; el 2003, a Eusebi Colomer; el 2004 a Ramon Turró, el 2006 a Joaquim Xirau, el 2007 a Eduard Nicol, el 2008 a Eugeni d’Ors, el 2010 a Joan Maragall, el 2011 a Salvador Dalí, el 2012 a Francesc Pujols, i el 2013 a Joan Crexells

Ara ens plau informar-vos que els dies 11 i 12 de desembre del 2014 dediquem un Simposi al pensador català Francesc Mirabent, que es farà a la seu del Museu d’Història de Catalunya (Plaça de Pau, Vila, 3 – Palau de Mar, de Barcelona), entitat col·laboradora en l’organització del Simposi.

S'acaba d'obrir el període de presentació de comunicacions al Simposi. Per presentar-ne una, caldrà enviar un resum de 30 línies al comitè científic del Simposi a l'adreça electrònica dir.cfm@udg.edu, abans del dia 30 de novembre del 2014.

Obert el període d'acceptació de comunicacions al Simposi Mirabent