Universitat de Girona > Científics alerten sobre el “seriós impacte” dels creuers en el medi ambient i en la salut humana

Universitat de Girona

Investigadors de la Universitat de Girona, la Universitat d’Exeter del Regne Unit i l’Institut de Turisme de Croàcia demanen una “regulació efectiva dels creuers per minimitzar l’impacte sobre medi ambient i la salut humana”. La investigació s’ha publicat a la revista científica ‘Marine Pollution Bulletin’.

La indústria dels creuers hauria d’estar sotmesa a una legislació més efectiva i a una major vigilància internacional. Aquesta és una de les principals conclusions d’un article científic publicat per investigadors de la Universitat de Girona (UdG), la britànica Universitat d’Exeter i l’Institut de Turisme de Croàcia a la revista Marine Pollution Bulletin. En aquest estudi, els científics alerten sobre “l’impacte creixent i continuat” del turisme de creuers sobre el medi ambient i sobre la salut i el benestar de les persones.

L’equip científic internacional conclou que “cal una major regulació per minimitzar el seriós impacte” d’aquesta activitat turística, que els científics consideren “una font important de contaminació i degradació del medi ambient”. Els autors de l’estudi alerten que es posa en joc la qualitat de l’aire, l’aigua i el sòl, que es malmeten els hàbitats i zones fràgils, i que afecta la vida salvatge.

La recerca, liderada pel biòleg marí del grup de recerca SeaHealth de l’Institut d’Ecologia Aquàtica de la UdG Josep Lloret, és un dels estudis més complets realitzats fins ara sobre la indústria dels creuers, una de les activitats turístiques que ha anat creixent de manera més ràpida durant les darreres dècades. A més de Lloret, per part de la UdG, han format part de la investigació el biotecnòleg Arnau Carreño i el metge i degà de la Facultat de Medicina, Joan San.

Riscos per la salut humana

L’article científic constata que el turisme de creuers és una “font potencial de riscos físics i mentals per a la salut de passatgers i de la tripulació, així com per a les persones que resideixen prop dels ports o les que treballen a les drassanes”. Aquests perills inclouen la propagació de malalties infeccioses, com els brots de COVID-19 àmpliament descrits en diferents creuers durant la pandèmia.

La recerca ha recollit informació d’uns 200 articles científics previs, duts a terme en diferents mars i oceans del planeta. L’investigador de la UdG Josep Lloret destaca que “la majoria d’estudis havien tractat aspectes aïllats dels impactes, mentre que aquesta recerca és la més completa fins ara, i combina diferents aspectes per tenir una visió integral sobre la problemàtica ambiental i de salut pública associada als creuers”, afegeix. El biòleg marí considera que “cal una legislació global per minimitzar els perills tant pels nostres oceans com per la nostra salut”.

L’epidemiòloga de l’Escola de Medicina de la Universitat d’Exeter i coautora de l’article, Lora Fleming, afirma que "el turisme de creuers s'estava expandint ràpidament abans de la pandèmia”. “La nostra investigació demostra que els creuers provoquen impactes importants sobre el medi ambient i la salut i el benestar de les persones i cal fer un seguiment d’aquesta activitat per obtenir dades més robustes que ens mostrin la imatge real d’aquests perills”, subratlla. Segons Fleming, “sense noves normes estandarditzades nacionals i internacionals aplicades de manera estricte és probable que la indústria dels creuers continuï provocant greus amenaces per a la salut i el medi ambient”.

L’estudi recull informació sobre el paper “significatiu” dels creuers en l’escalfament global del planeta en relació a les emissions de diòxid de carboni: la petjada de carboni d’un gran creuer al dia pot arribar a ser superior al de 12.000 cotxes. Segons els investigadors, “els passatgers d’un creuer de set dies per l’Antàrtic poden produir les mateixes emissions de CO2 com la mitjana d’un ciutadà europeu al llarg d’un any”. A la Mediterrània, afegeixen, s’estima que les emissions de CO2 dels creuers i ferris representen un 10 per cent del global de les emissions produïdes per tots els vaixells que naveguen pel mar. S’estima que el consum d’energia per passar la nit a un creuer és 12 vegades superior a la de pernoctar en un hotel en terra ferma. El metge i professor de la Facultat de Medicina de la UdG, Joan San, assenyala que “la petjada de CO2 d’un gran creuer és un nou escull per a la salut i el benestar de les persones de dins i fora el vaixell”.

Residus
L’estudi publicat a la revista Marine Pollution Bulletin inclou també dades sobre residus. Un creuer de 2.700 passatgers pot generar un volum diari d’una tona d’escombraries. “Tot i que els creuers representen un petit percentatge de la indústria mundial del transport marítim, s’estima que al voltant del 24 per cent de tots els residus s’atribueixen a aquest sector”, afirmen els científics.

El membre de l’Institut de Turisme de Croàcia i coautor de l’article, Hrvoje Carić, apunta que “quan es comparen els estàndards mediambientals entre els creuers i les activitats humanes contaminants a terra ferma, queda clar que hi ha molt marge de millora”. “Fa temps que sabem que els creuers causen danys al medi ambient, però és molt important tenir en compte l’impacte sobre la salut humana en aquesta fotografia”, concreta. Hrvoje Carić espera que “investigacions com aquesta impulsin accions per ajudar a què la indústria dels creuers sigui més sostenible".

Article: "Environmental and Human Health Impacts of Cruise Tourism: a Review", by Josep Lloret, Arnau Carreño, Hrvoje Carić, Joan San, Lora E. Fleming. 2021.