Grups de recerca > Publicat el monogràfic Democràcia, política i educació: l'1 d'octubre a l'escola

Grup de Recerca en Polítiques, Programes i Serveis Educatius i Socioculturals

L’actualitat és indefugible, ens arriba per múltiples vies i s’escola per qualsevol escletxa, i difícilment podríem dir que ni ens importa, ni ens afecta, ni ens commou. Tot i això, encara hi ha qui defensa que hauria de restar fora de l’escola, que els batecs del món, la vida dels homes i dones d’avui, no haurien de pertorbar l’endreçat temps escolar i la programació del currículum. (Xavier Besalú, a la Introducció de la publicació)

Arran dels esdeveniments de l'octubre de 2017, l’escola catalana esdevenia un dels centres d’atenció per diferents motius. Mestres i professorat van ser acusats d’adoctrinament per parlar, a les aules, de la situació social i política que s'estava visquent. Aquesta publicació vol reflexionar sobre la relació entre política i pedagogia, des de diferents punts de vista.

Democràcia, política i educació: l'1 d'octubre a l'escola, coordinada per Jordi Feu i Xavier Besalú és una obra col·lectiva sobre la relació passada i present entre pedagogia i política. Hi han participat mestres d'escola, professorat universitari, investigadors i investigadores acadèmiques, tot reflexionant sobre la relació de l’educació, la democràcia, la política, el compromís social, des de punts de vista diversos i tenint en compte pedagogs com Freinet, Freire o Milani.

Us podeu descarregar el mongràfic al següent enllaç: Democràcia, política i escola: l'1 d'octubre a l'escola

Hi trobareu els següents articles:

2017 – 2018: Un curs escolar excepcional en un país intervingut

Xavier Besalú Costa

Com pensar, no què pensar: el poder de la conversa (capítol del llibre L'educació és política, editat per Octaedro)

Jaume Carbonell Sebarroja

Llengua i educació com a eines de combat polític: ciutadania crítica i crisi política a Catalunya i Espanya

Jordi Feu Gelis, Xavier Casademont Falguera i Òscar Prieto-Flores

La vida a l’escola, l’escola en la vida. Freinet com a pre-text

Jaume Martínez Bonafé

A propòsit de l’adoctrinament pensant amb l'aportació de Lorenzo Milani

Robert Huertas Huertas