Grups de recerca > El projecte COUNTER HATE finalitza la fase de recerca inicial

Grup de Recerca en Ciències Socials Aplicades

El projecte COUNTER HATE finalitza la fase de recerca inicial

El projecte COUNTER HATE analitza el marc legal, polític i assistencial vinculat als delictes d’odi. Els delictes d'odi són motiu de preocupació a tota Europa, plantejant importants reptes a nivell social, polític i legal.

Els comportaments violents motivats per prejudicis envers el color de pell, la religió, l'origen nacional o ètnic, l'orientació sexual, la identitat o expressió de gènere o la discapacitat d'una persona o grup social constitueixen una greu vulneració dels principis fonamentals de les societats democràtiques.

El projecte COUNTER HATE, coordinat per la Universitat de Girona, té com a objectiu millorar l'assistència a les víctimes de delictes d'odi mitjançant un enfocament interseccional i centrat en les víctimes a sis països europeus -Espanya, Grècia, Hongria, Itàlia, Eslovènia i Lituània. En el marc del projecte, s’ha finalitzat una recerca quantitativa (mitjançant una enquesta) i qualitativa (mitjançant entrevistes en profunditat) per tal d’analitzar el marc legal, polític i assistencial vinculat als delictes d'odi i l’atenció a les víctimes. La recerca també proporciona dades sobre les experiències de les víctimes, professionals del sector i membres de les organitzacions civils.

Els resultats de la recerca mostren que, si bé en els darrers temps s’han desplegat mecanismes legals i polítics per combatre la violència i la discriminació basada en prejudicis, els delictes d’odi segueixen constituint un problema important. Un dels principals reptes a abordar és l’elevat percentatge de víctimes que decideix no denunciar, degut en gran mesura a la desconfiança envers les autoritats policials i judicials. Les persones entrevistades coincideixen en la necessitat d’adoptar una perspectiva interseccional, atès que els diversos factors de vulnerabilitat interactuen i s’entrellacen, produint situacions, biografies i necessitats complexes. Amb tot, s’insisteix en la necessitat de transcendir la interseccionalitat en tant que concepte teòric per tal de transformar-la en polítiques i mesures concretes. Finalment, ens trobem davant del repte de cercar mecanismes efectius de restauració de la víctima i que donin també l’oportunitat de reparació a les persones agressores.

El document que recull els informes de recerca elaborats a cada país està disponible al següent enllaç: https://zenodo.org/record/7802736#.ZEDmDC8RqpY