Facultat de turisme > El LMRT (UdG) presenta les conclusions de l'estudi fet al Museu Picasso de Barcelona i al Museu Dalí

Facultat de Turisme

El Laboratori Multidisciplinar de Recerca en Turisme d'INSETUR (UdG) presentarà les conclusions de l'estudi el pròxim dijous 15 d'octubre a les 11h per Zoom.

Si bé resultava una evidencia la perspectiva - que després s'ha complert- d'una dràstica reducció en el nombre de turistes que han visitat els museus, l'estudi busca aprofundir amb aquells que hi han anat durant aquest estiu en un entorn d'alerta sanitària. L'informe es fruit de prop de 1.000 enquestes fetes als visitants dels dos museus durant els mesos d'estiu, i que permet doncs conèixer quin ha estat el seu comportament i si aquest ha estat molt condicionat per les mesures sanitàries.
L'estudi es qüestiona quin són els perfils turístics que -malgrat tot- han realitzat la visita a museus, com s'han comportat a dins, quines són les valoracions que en fan de l'adaptació proposada des dels museus o quina és l'experiència turística viscuda.

L'estudi resulta especialment rellevant per dos motius:

1. Es centra en dos dels museus amb major nombre de visitants deCatalunya, però també dos dels museus amb major densitat de visitantsper metes quadrats. Per tant, dos dels museus en que les mesuressanitàries podrien entrar en major conflictivitat amb l'experiència dels seusvisitants.
  2. En un escenari on les mesures sanitàries poden tenir continuïtat en eltemps, és important conèixer què ha passat aquest estiu per poderprendre les mesures apropiades per adaptar els nostres museus a la demanda.

Entre els diferents elements analitzats, els visitants tenen la percepció de que l'entorn sanitari ha afectat lleument la seva visita, i que la seva experiència turística al museu ha estat molt gratificant. Tal és l'extrem, que els resultats mostren com el 70% de les persones consideren que la seva experiència ha estat millor que en un entorn "normal". Els motius que expliquen aquesta visió positiva de l'experiència els trobem en gran part a la baixa densitat de persones que visiten els museus, i que els permet visitar-los en un entorn més tranquil on gaudir de la proposta museística. Malgrat aquest fet, s'identifiquen canvis de patrons de comportament en els museus, com són la reducció de la durada de la visita, una experiència limitada pel tancament d'espais o la falta de guiatge que ajudi a millorar el coneixement del museu. La tranquil·litat de la visita però no és l'únic motiu de satisfacció, doncs hi ha pràctica unanimitat en valorar positivament les mesures sanitàries que realitzen els museus. Elements que ha priori es podrien considerar contraproduents com la distància social, el gel hidroalcohòlic o l'ús de la mascareta, exerceixen una visió positiva per part dels turistes, que les assimilen i els permeten gaudir en plenitud la seva visita.

Els resultats de l'estudi són especialment sorprenents i ens dibuixen un consum turístic singular, que cal tenir molt present per a la gestió futura dels equipaments culturals, i que permet també obrir un espai de debat i reflexió entorn a les experiències turístiques en aquests entorns. En un moment en que el sector cultural ens apareix com un dels principals afectats per la reducció del flux de visitants -tant turistes com locals- és important posar de relleu que l'experiència real en els museus és molt gratificant per els seus visitants.

El LABORATORI MULTIDISCIPLINAR EN RECERCA TURÍSTICA, GRHCS058, es un grup de recerca de la Universitat de Girona format per membres de 9 Departaments Universitaris. Es el grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya SGR987, pertany a Insetur i al Campus d'Excel·lència en Turisme de la UdG. Al grup es treballen diferents línies de recerca, entre elles destacar les mobilitats dels turistes, el turisme urbà, la gestió del patrimoni per al turisme, gestió turística, economia, etc. EEntre els investigadors hi trobem el Dr. Jose Antonio Donaire; el Dr. Joaquim Majó; la Dra. Núria Galí; la Dra. EstherMartínez; la Dra. Sílvia Aulet; la Dra. Konstantina Zerva; el Dr. Marc Grijalvo, autor d'aquest estudi; la Dra. Saida Palou i el Dr. Francesc Fusté, entre altres. La Dra. Dolors Vidal i el Dr. Lluís Mundet en son els directors.

La presentació de les conclusions de l'estudi tindran lloc el dijous 15 d'octubre a les 11h per Zoom. Per obtenir l'enllaç cal registre previ indicant nom, cognoms i correu electrònic a silvia.grau@udg.edu