Compromís Social > La UdG és la 1a universitat espanyola al rànquing THE Impact en Igualtat de Gènere

Igualtat de Gènere

La Universitat de Girona ocupa la 1a posició entre les universitats espanyoles i la posició 24a a nivell mundial, pel que fa a la implicació en l'ODS 5 (Igualtat de gènere) dins el rànquing THE Impact.

Segons el rànquing THE Impact, la Universitat de Girona (UdG) és la universitat española amb més implicació en Igualtat de Gènere. Valora la contribució de tots els àmbits universitaris (recerca, docència, transferència, compromís) a l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Una posició capdavantera que ha estat possible gràcies a la contribució de moltes persones de la nostra comunitat universitària que col·laboren proactivament en el disseny i implementació de les polítiques de gènere.

Aquesta xarxa de col·laboracions s’acaba d’ampliar amb el nomenament de delegacions de gènere entre el col·lectiu d’estudiantat a tots els centres docents i amb el nomenament de responsables de gènere a totes les associacions de la UdG.

Les polítiques de gènere a la UdG s’executen en compliment dels compromisos garantits al Segon Pla d’Igualtat (2021-2025), aprovat a la sessió 3/2021, de 29 d’abril, del Consell de Govern. A continuació s’enumeren, molt succintament, algunes de les accions que s’han prioritzat els darrers mesos:

• Aprovació d’una competència transversal de gènere a tots els estudis de la Universitat de Girona, adreçada a corregir la ceguesa de gènere en l’explicació dels temaris a les nostres aules.
  • Inici dels treballs de revisió interna del Protocol de prevenció i actuació davant situacions de violència o d’assetjament per raó de sexe, gènere o sexualitat a la UdG aprovat al Consell de Govern 5/2017, de 29 de juny. S’ha nomenat una comissió d’expertesa interdisciplinar que ha revisat l’articulat del Protocol vigent, bo i prenent en consideració les recomanacions del Protocol-guia d’àmbit universitari per prevenir i reparar amb diligència deguda les situacions de violència masclista, assetjament sexual i assetjament per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, aprovat per Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya.
  • Instal·lació de Punts liles a tots els centres docents, biblioteques i Servei d’Esports de la UdG, garantits prèvia formació de les persones del PTGAS que prestaran atenció a la comunitat universitària.
  • Convocatòria de la segona edició d’ajuts per a l’organització d’activitats, jornades i congressos de sensibilització i formació per impulsar la igualtat de gènere a la Universitat de Girona, que ha permès finançar un ampli catàleg de projectes en clau de gènere, repartits als diferents campus.
  • Convocatòria de la primera edició del Premi al millor treball final de grau amb perspectiva de gènere de la Universitat de Girona. Aquest primer semestre del curs se celebrarà l’acte institucional de lliurement del premi a la recerca guanyadora.
  • Adaptació d’espais a les diferents Facultats, amb l’objectiu d’atendre les necessitats de mares i pares que portin els fills petits als centres docents (espais d’alletament i adaptació d’espais per canviar bolquers). Igualment, en el capítol d’instal·lacions, també s’han executat les obres de millora de l’enllumenat del Campus Montivili, un compromís adquirit al Pla d’Igualtat.
  • Participació de la UdG en l’estudi de bretxa salarial de gènere promogut pel Ministeri d’Universitats, ANECA i CRUE. L’informe dels resultats s’ha publicat el mes de juny. El diagnòstic de les dades de la UdG es completarà amb una auditoria interna en clau de gènere, actualment en curs en compliment dels compromisos adquirits al Pla d’Igualtat.
  • Ampliació de l’oferta formativa amb perspectiva de gènere, adreçada a tota la comunitat universitària. Aquest curs 2023-24 es continuaran programant cursos formatius, seminaris, conferències i tallers amb perspectiva de gènere, adreçats a promoure la formació i reflexió crítica. Destaquen especialment els cursos formatius sobre docència amb perspectiva de gènere, organitzats des de l’ICE amb la col·laboració de l’àrea d’Igualtat de Gènere de la UCS, adreçats a tot el PDI i que poden consultar-se en línia.

Per més informació, consulteu la pàgina web d’Igualtat de Gènere UdG.