Campus Turisme > Patrimoni i Realitat Augmentada: Prova pilot APP Motiv-ARCHE en el marc del PECT Turisme

Campus Turisme

El grup de recerca de “Comunicacions i Sistemes Distribuïts (BCDS)” de la Universitat de Girona està treballant en la creació d’una aplicació anomenada “Motiv-ARCHE”, consistent en un recurs tecnològic que permeti donar un valor afegit als elements patrimonials.

Aquesta aplicació es planteja com una eina per ampliar la informació de cada element patrimonial. Funciona amb geoposició o amb identificació d’imatge i facilita a l’usuari continguts en diferents formats (vídeo, imatges, models 3d, audioguies, audiodescripció per a persones cegues, etc.). Aquesta però, no només es focalitza en ampliar el contingut en sí de l’element patrimonial en qüestió, sinó que permet a l’usuari participar en la creació d’aquest contingut. Introdueix el concepte de la co-creació. Els usuaris podran penjar a la app les creacions, comentaris, fotografies, o qualsevol altre contingut sobre aquell element en si, facilitant la democratització cultural i el diàleg.

L’objectiu d’aquesta aplicació  és facilitar als gestors patrimonials la creació de continguts i de recursos educatius, així com també esdevenir una eina de comunicació i interacció amb els mateixos usuaris, a través de la co-creació de continguts. Tot, fent servir tecnologies immersives, com la Realitat Augmentada, adaptades a les preferències, necessitats i característiques dels visitants.

D’altra banda, el projecte "PECT Costa Brava Pirineu de Girona: Natura, cultura i intel·ligència en xarxa" s'inicià el 2018 amb la finalitat de millorar les destinacions turístiques de la Costa Brava i el Pirineu de Girona amb la introducció de l'ús de les Noves Tecnologies. I dintre d’aquest projecte s’han proposat fer unes proves pilot de  l’ús de l’aplicació de Motiv-ARCHE, per analitzar el desenvolupament d’itineraris culturals a través de l’ús de l’aplicació  en 2 espais de la província de Girona: el Parc Natural del Cap de Creus (el paratge de Tudela i Sant Pere de Rodes)  i el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV de Castelló d’Empúries.

En el cas del Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV de Castelló d’Empúries, gràcies a la col·laboració amb el director del museu, el senyor Jordi Canet, s’ha pogut accedir als 10 elements més importants de la col·lecció. A través de l’aplicació, es podrà accedir a una àmplia varietat de continguts que permetran descobrir a fons el llegat medieval que ha perdurat al llarg dels segles. A més a més, a l’aplicació també s’han inclòs els 5 llocs més destacables de la vila, els quals durant l’època medieval van esdevenir de gran importància per a la comunitat jueva. Sens dubte, una combinació que donarà la oportunitat d’adquirir un coneixement més ampli sobre l’època medieval de Castelló d’Empúries.