Campus Patrimoni > Es presenta el llibre Gorgues, entre el lleure i la conservació

Campus Patrimoni Cultural i Natural

Es presenta el llibre Gorgues, entre el lleure i la conservació

El passat divendres 14 d’octubre es va presentar a la Sala Noble de l’Edifici de la Cooperativa, a Sant Hilari Sacalm (la Selva) el llibre Gorgues, entre el lleure i la conservació, dels investigadors Vicenç Acuña, Mira Petrovic, Josep Pueyo i Anna Freixa, Premi de Recerca Guilleries 2020, atorgat per la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar.

Els autors d’aquest treball analitzen l’impacte de l’activitat recreativa, especialment del bany i l’ús dels marges, a nou gorgues fluvials del massís de les Guilleries, el Montseny i la vall del Brugent. La presència humana ha augmentat molt als espais naturals més propers, sobretot a conseqüència de la pandèmia i principalment a l’estiu, quan les gorgues i els rius són freqüentats per banyistes i excursionistes. Aquest fet pot empitjorar la salut dels ambients i posar en risc la supervivència d’algunes espècies animals i vegetals.

Vicenç Acuña, Mira Petrovic, Josep Pueyo i Anna Freixa són investigadors vinculats a l’Institut Català de Recerca de l’Aigua, amb seu a Girona, especialitzats en sistemes fluvials continentals i serveis ecosistèmics. En aquest estudi, integren l’anàlisi de dades de xarxes socials, de biodiversitat bacteriana i de contaminants emergents com la cafeïna o els filtres solars, per determinar quantes persones admet una gorga sense que els visitants hi causin un impacte ecològic sever.

Per als directors de la Càtedra, Marc Ordeix i David Soler, aquest estudi aporta eines per potenciar la voluntat de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar: acompanyar el desenvolupament d’un model de gestió territorial sostenible a les Guilleries. Aquest nou enfocament per determinar el que es denomina la capacitat de càrrega adaptativa, pretén dotar els gestors d’aquest tipus d’espais, sotmesos a una pressió creixent, d’eines de suport a la implementació de mesures de regulació.

Gorgues, entre el lleure i la conservació és el segon títol de la col·lecció «Guilleries – Aigua i Territori», una iniciativa de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, amb el suport de l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, el Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, la UVic-UCC i la Universitat de Girona, que es publica a Eumo Editorial. Aquesta publicació es pot baixar gratuïtament de https://www.catedraaigua.cat/publicacions.