Campus Patrimoni > La UdG, l’Ajuntament de Palafrugell i el Museu del Suro creen la Càtedra d’Estudis del Suro

Campus Patrimoni Cultural i Natural

La càtedra impulsarà un Centre de Documentació del Suro, lliurarà premis a la recerca de temàtica surera i enfortirà la transferència de coneixement. El Museu del Suro de Palafrugell serà, aquest divendres, l’escenari de la presentació de la nova càtedra, en un acte amb representants de les tres institucions.

La Universitat de Girona (UdG), l’Ajuntament de Palafrugell i el Museu del Suro han posat en comú el seu interès per la temàtica surera i han creat la Càtedra d’Estudis del Suro. La iniciativa respon a la voluntat d’impulsar la recerca multidisciplinària sobre el món del suro: des del mateix material fins la cultura surera, passant pels boscos i les indústries. L’objectiu és divulgar el coneixement a l’entorn del suro dins i fora l’àmbit acadèmic. Es farà un especial èmfasi en els territoris surers de Catalunya, així com en d’altres regions i països. La càtedra vol sumar i potenciar els esforços intel·lectuals i materials de les institucions en la recerca del suro i el seu retorn social per tal de millorar l’eficiència en la gestió dels recursos públics que s’hi dediquen.

La Càtedra es donarà a conèixer aquest divendres, 21 de gener, a les set de la tarda, amb un acte al Museu del Suro de Catalunya, a Palafrugell. La presentació comptarà amb el rector de la UdG, Quim Salvi; el president del museu, Marc Heras; i la directora de la Càtedra i professora titular d’Història i Institucions Econòmiques a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UdG, Rosa Ros.

El paper de la nova càtedra
La Càtedra d’Estudis del Suro es dedicarà a la promoció de la recerca i la transferència del “món del suro”. Pretén esdevenir una plataforma per vehicular l’expertesa universitària amb les demandes de recerca per part d’empreses o institucions del sector surer, i vol enfortir la transferència i la col·laboració amb l’entorn.

La Càtedra lliurarà el premi a la recerca “Santiago Zapata” al millor treball de final de màster o grau de temàtica surera. A més, impulsarà la creació d’un Centre de Documentació del Suro i col·laborarà amb les tasques d’inventari i estudi del patrimoni material moble i immoble, així com del patrimoni immaterial del sector.

A més a més, la Càtedra d’Estudis del Suro organitzarà conferències, jornades, seminaris i congressos, així com activitats de difusió del coneixement d’aspectes relacionats amb el món del suro, dirigits al públic en general i a estudiants de la Universitat. Així mateix, coordinarà seminaris o congressos especialitzats, amb la intervenció d’investigadors d’altres àmbits territorials, per tal de marcar línies d’actuació i recerca conjuntes.

Petjada al territori
Les activitats relacionades amb el suro han tingut una rellevància indiscutible en aquelles zones del territori on s’han desenvolupat. L’explotació, transformació i comercialització del suro va donar lloc a l’activitat manufacturera més important de les comarques gironines en els segles XIX i primera meitat del XX, i la seva influència ha arribat fins als nostres dies.

D’altra banda, l’activitat surera ha deixat com a herència un sector forestal de gran riquesa ambiental, que planteja reptes importants de gestió silvícola i paisatgística, i de manteniment de serveis ecosistèmics. També ha llegat un important patrimoni material (incloent-hi un paisatge i un urbanisme modelats per l’activitat surera) i immaterial (des de la cultura i l’etnografia a la gastronomia) que cal preservar i valoritzar. El sector ha de fer front avui a problemes com el canvi climàtic, l’aparició de plagues i la competència de substitutius sintètics a la indústria. Alhora, la tecnologia pot oferir noves oportunitats.