Campus Patrimoni > Inauguració de l’exposició “Remences. Una lluita per llibertat”

Campus Patrimoni Cultural i Natural

Inauguració de l’exposició “Remences. Una lluita per llibertat”

La completíssima exposició explica com vivia la pagesia de l’època, perquè la causa que defensava –la lluita contra els mals usos feudals– va ser tan important en el passat i perquè ho és encara en el present

El passat 9 de juliol es va inaugurar a Can Trona. Centre de Cultura i Natura l’exposició “Remences. Una lluita per la llibertat”, una iniciativa sorgida de la col·laboració entre el Campus Patrimoni Cultural i Natural i l’Ajuntament de la Vall d’en Bas.

Verntallat és un nom ben conegut al municipi de la Vall d’en Bas: es diu així l’Escola, la Cooperativa, un mas de la zona i també alguns carrers del municipi. Però què hi ha més enllà d’aquest nom? Hi va haver remences a altres zones de Catalunya? Per què fou tan important la seva lluita? Com és que moltes persones encara no coneixen el seu llegat?

Per tal de respondre aquestes preguntes i d’altres, fa més de dos anys, es va iniciar el projecte per fer realitat l’exposició Remences. Una lluita per la llibertat.

L’exposició explica com vivia la pagesia de l’època, per què la causa que defensava- la lluita contra els mals usos feudals- va ser tan important en el passat i perquè ho és encara en el present. I és que, aquests fets històrics han influït en la configuració de la Catalunya actual. Així doncs, parla de Francesc de Verntallat, de Pere Joan Sala, de les revoltes, però també de la interpretació que se’n fa des de l’actualitat. I és que encara hi ha molts símbols i tradicions que tenen a veure amb el fet remença. I fins i tot més referències de les que ens pensàvem a discursos polítics i fins i tot a les xarxes socials, sobretot a Twitter.

La idea va sorgir arran de la col·laboració de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas amb el Campus de Patrimoni Cultural i Natural de la UdG. Amb el suport del Centre d’Història Rural de la UdG, es va nomenar a Rosa Lluch comissària de l’exposició pel seu ampli coneixement acadèmic en la matèria. Lluch, llicenciada en Història Medieval i Paleografia i professora de la Universitat de Barcelona, es va doctorar precisament amb una tesi titulada Els remences de l’Almoina del Pa de la Seu de Girona (segles XIV i XV).

Des d’un primer inici,  es va voler involucrar a més institucions per a poder fer un projecte encara més gran. Per això també han col·laborat l’Ajuntament de les Planes d’Hostoles, el de Sant Feliu de Pallerols i el d’Amer.  D’aquesta manera l’exposició va anar creixent i va anar incorporant més enllà de la història general també microhistòries de cadascun de les localitats col·laboradores.

El dissenyador local Xavier Solé de l’empresa Disseny Visual, a qui es va fer l’encàrrec de dur a terme la part gràfica ha apostat per a un disseny modern, fet amb diferents cubs per tal que l’exposició sigui fàcilment montable i desmontable, ja que està concebuda per ser itinerant i poder passar per a tots els municipis col·laboradors, i també per tots aquells que la desitgin exposar un cop acabada la itinerància interna.

L’exposició serà visitable a Can Trona durant tot l’estiu, i pretén ser el punt de partida d’una col·laboració que vol anar encara molt més lluny propiciant cicles de xerrades i altres tipus d’accions entorn de la història dels remences entre altres iniciatives.

Font: http://www.vallbas.cat/promocio-variable/una-completissima-exposicio-a-can-trona-repassa-la-historia-dels-remences/