Campus Comunicació > Dones de ràdio, una exposició sobre les locutores pioneres

Campus Comunicació Cultural i Corporativa

Dones de ràdio, una exposició sobre les locutores pioneres

Dones reals amb biografies apassionants, històries que cal recordar: Dones de ràdio és una exposició sobre la història de les locutores que van contribuir a fer de la ràdio un mitjà de comunicació popular.

Sílvia Espinosa, periodista, Doctora en Comunicació Audiovisual i Publicitat, professora al Grau de Publicitat i Relacions Públiques i membre del Grup d'Anàlisi de la Recepció de les Pantalles Audiovisuals (ARPA), és comissària de l'Exposició Dones de ràdio, una mostra sobre les locutores pioneres que es podrà veure a la Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Girona, des d'aquest mes de febrer i durant un any. La mostra es veurà a 16 biblioteques diferents de tota la província.

L’exposició és un recull de 28 antigues fotografies i alguns textos per contextualitzar l’època que s’hi il·lustra, la dels pioners de la radiodifusió als anys 20 i 30 del segle XX. La mostra ensenya la cara de la que fou la primera locutora de ràdio a l’Estat espanyol, Maria Cinta Balagué, i es complementa amb uns clips de vídeo d’algunes de les primeres locutores  protagonistes de les fotografies on expliquen la feina que portaven a terme o com se sentien treballant a la ràdio. També hi ha alguns enregistraments de vells programes de ràdio, de la dècada dels anys 30 amb les veus de les grans Rosalia Rovira, de Ràdio Associació de Catalunya, i de la Mª Carme Nicolau, de Ràdio Barcelona.

El muntatge també inclou un fragment d’una entrevista inèdita i feta especialment per a l’exposició a la coneguda locutora de programes de beneficència de la ràdio de la postguerra, Pilar Montero, que va morir l’any passat.  A més a més, també s’hi poden veure imatges de les locutores que  van treballar a la ràdio de Catalunya de la dècada dels anys 40 com la mítica Mercedes Laspra, la veu del consultori de Dª Montserrat Fortuny, o la pionera de les emissions a Andorra i la locutora de Ràdio Badalona durant el primer franquisme, Maria Escrihuela.

El material exposat forma part de la documentació recollida per a diferents recerques per part de la comissaria de la mostra, la professora Sílvia Espinosa com també d’imatges aconseguides, cedides per familiars, mercès a la difusió del seu darrer llibre  sobre aquesta temàtica Dones de Ràdio. Aquesta exposició, que ja s'ha vist al Col·legi de Periodistes de Catalunya s’emmarca en les diverses activitats de divulgació i transferència que la professora de la UdG està duent a terme sobre una de les seves línies de recerca: la història de la ràdio des de la perspectiva de gènere.

Aquesta exposició ha estat possible mercès el suport del Departament de Filologia i Comunicació de la UdG i de l’Institut Català de les Dones.