Campus Comunicació > La UdG i NacióDigital presenten resultats del projecte “Creació de la secció de cultura d’un mitjà"

Campus Comunicació Cultural i Corporativa

Es tracta d’una experiència docent enfocada a la pràctica en què s’han elaborat i publicat articles sobre la vida cultural gironina.

via Joan Guerrero.

NacióDigital i la Universitat de Girona van culminar el projecte Creació de la secció de cultura d’un mitjà digital el 18 de gener en un acte realitzat a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la UdG. Es van mostrar les conclusions del projecte, que consistia en la publicació de peces periodístiques elaborades per estudiants de Comunicació Cultural sobre diversos espais culturals de Girona. L’acte va estar presidit per Lluís Costa, Director Científic del Campus de Comunicació Cultural i Corporativa, Eloi Camps, integrant del grup de Recerca CSII i exalumne de Comunicació Cultural, Jose Antonio Donaire, vicerector de Comunicació i Relacions Exteriors, i Germà Capdevila, director del consell editorial de NacióDigital. Hi van assistir, a més dels presentadors i els estudiants, alguns representants dels espais culturals que han col·laborat en el projecte.

Al llarg de l’acte, tant presentadors com representants dels alumnes i les institucions van tenir l’oportunitat de comentar les seves experiències relacionades amb el projecte, a més crítiques o comentaris. Sobre el desenvolupament del projecte, Lluís Costa va destacar que “responia a una iniciativa que es portava desenvolupant des de feia un any i mig”, i que naixia “per donar contingut al Laboratori de Nous Formats Periodístics”, a més de ressaltar la relació a tres bandes entre la UdG, NacióDigital i les institucions culturals gironines. Germà Capdevila, per la seva banda, va afirmar que “un dels motius per acostar-nos a la UdG i treballar en el projecte era trencar les barreres entre les redaccions i les universitats, ja que molt sovint trobem alumnes que surten de les facultats i arriben a les redaccions sense saber-ne res”. En aquest sentit, i amb 19 peces publicades a l’edició gironina de NacióDigital en el moment de l’acte, Capdevila es va mostrar sorprès per la bona qualitat de les publicacions. També va assenyalar la importància del treball de creació de vídeo des de dispositius mòbils.

Les institucions culturals, per la seva part, van tenir paraules positives i d’agraïment. Guillem Terribas, màxim responsable de la Llibreria 22 i representant del Cinema Truffaut, va agrair la feina dels estudiants, ja que va permetre a aquestes dues institucions aparèixer representades a NacióDigital. A més, va ressaltar la professionalitat amb què els alumnes havien cobert els esdeveniments, dient que “havien fet el que fan tots els periodistes”. Per altra banda, Quim Marcé, director de la sala de concerts La Mirona, va agrair a la Universitat de Girona que tinguessin en compte la sala com un dels espais culturals rellevants en l’àmbit gironí, i va reflexionar sobre l’ús de les noves tecnologies, afirmant que gràcies a elles “mai com ara hi ha hagut tants crítics culturals”.

Els alumnes, per la seva banda, van fer també un bon balanç de l’experiència. Marta Baserba, que va publicar peces sobre el festival Temporada Alta, destacava que “el projecte ha plantejat un repte a l’hora d’aplicar la teoria a la pràctica”, mentre que Mohamed El Aamrani, que s’encarregava de cobrir el Centre Cultural La Mercè, va afirmar que el projecte era “una experiència necessària”, i Maxi Rodríguez, que es va centrar en la Casa de Cultura de Girona, deia que “falten moltes coses per aprendre, però esperem que NacióDigital i la Casa de Cultura estiguin contents amb la nostra feina”.

A part dels elogis per uns resultats ben positius per tothom, es van començar a mostrar suggeriments per a una possible reedició del projecte, ja que, segons Eloi Camps, tot i que totes les parts implicades havien estat conillets d’índies en aquesta experiència, “aquest primer any és una bona prova de que anem pel bon camí”. Les propostes van ser variades, com cobrir esdeveniments i espais culturals de fora de la ciutat de Girona, o tractar temes menys relacionats amb l’agenda dels espais culturals. I fins i tot si no es van proposar noves idees, institucions com el Centre Cultural La Mercè van mostrar la seva predisposició a ampliar la seva relació amb el projecte. Al cap i a la fi, i tal i com destacava Lluís Costa, “interessa la manera de progressar, d’anar experimentant”.

El vicerector Jose Antonio Donaire va tancar l’acte oferint una breu reflexió als alumnes participants: “La Comunicació Cultural és un dels àmbits en els quals es veu la mort d’un món i la irrupció d’un altre. A vosaltres us tocarà comandar aquests canvis, i és important sortir de les aules i participar en aquestes experiències. Hem de saber incentivar la relació entre la UdG i les institucions culturals, ja que la millor manera de construir una nació és des de la cultura. Per tant, teniu una gran responsabilitat”.