Campus Comunicació > La premsa veïnal de Girona. Un model de comunicació i periodisme popular des dels barris (1977-2021)

Campus Comunicació Cultural i Corporativa

La premsa veïnal de Girona. Un model de comunicació i periodisme popular des dels barris (1977-2021), del periodista i investigador Eloi Camps Durban, és un estudi sobre les revistes de barri que han existit a la ciutat de Girona des de la Transició fins als nostres dies.

La recerca és fruit de la Beca Rahola 2020, atorgada en el marc dels Premis Carles Rahola a la Comunicació Local, i en la seva edició hi han participat l’Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona, la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Universitat de Girona.

El llibre s’estructura en tres parts. En la primera, l’autor ofereix una breu introducció als conceptes de premsa local, mitjans de comunicació ciutadans i moviment veïnal, que es completa amb una sintètica contextualització històrica de l’evolució urbana de Girona en les darreres sis dècades. En la segona part, s’ofereix un perfil de cadascuna de les 20 publicacions veïnals detectades. Cada revista es contextualitza en la història recent del barri en què apareix, se’n donen les dades descriptives bàsiques i se n’explica la creació, el tipus de continguts, l’organització interna i l’impacte al barri. En el tercer bloc, s’analitzen i interpreten els resultats per inferir les característiques comunes del model de premsa veïnal gironina.

La recerca que es plasma al llibre es va dur a terme entre el febrer de 2020 i el març de 2021, i ha consistit en l’anàlisi hemerogràfica de les revistes veïnals de què disposa l’Arxiu Municipal de Girona i en una desena d’entrevistes a ciutadans involucrats en la confecció d’aquestes publicacions.

La presentació del llibre tindrà lloc el dimarts 12 de juliol, a les 18:00h, a l’aula de l’Institut d’Estudis Nahmànides (Call de Girona, c/ de la Força, 8). Aquesta anirà a càrrec del Dr. Lluís Costa, director del Campus de Comunicació Cultural i Corporativa de la Universitat de Girona. Podeu llegir la invitació completa al següent enllaç: 20220712 – PRESENTACIÓ DEL LLIBRE ‘PREMSA VEÏNAL DE GIRONA’ D’ELOI CAMPS.

Eloi Camps (Banyoles, 1994) és periodista i comunicador, graduat en Comunicació Cultural (UdG) i màster en Humanitats (UOC). Ha col·laborat en diversos mitjans de comunicació i ha treballat en comunicació institucional i corporativa. Actualment és investigador predoctoral a la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra. És autor dels llibres Mig segle de fressa i Fem-nos escoltar!, així com de diversos articles de recerca i divulgació.

Font: Grup de Recerca Comunicació Social i Institucional. (6 / 07 / 2022). La premsa veïnal de Girona. Un model de comunicació i periodisme popular des dels barris (1977-2021).