Campus Compòsits > Experts en materials compòsits es reuneixen al WORKSHOP - "New trends in composite materials"

Campus Compòsits

El dimarts 17 de setembre ha tingut lloc el workshop “New trends in composite materials” coorganitzat amb el Clúster de Materials Avançats i amb la col·laboració de l’Asociación Española de Materiales Compuestos. La jornada ha tingut lloc a l’auditori Josep Irla de Girona i ha comptat amb la participació de prop de 50 assistents.

Experts de primer nivell internacional han vingut a presentar-nos l’actualitat d’aquest tipus de material, enfocant especialment les tendències i reptes presents en diferents sectors. La jornada s’ha iniciat amb la benvinguda del Dr. Josep Calbó, vicerector de Projectes Estratègics de la Universitat de Girona, conjuntament amb l’aportació del Dr. Josep Costa, director científic del Campus Compòsits, els quals han remarcat la importància i rellevància que està agafant el Campus Compòsits i com Girona està derivant a un centre potencial per al desenvolupament d’aquest tipus de material.

El primer bloc de la sessió s’ha centrat en nous materials i processos. La primera ponència ha sigut a càrrec  del Dr. Alain Bourmaud, de la University of South Brittany (Lorient, França), on ens ha parlat de les fibres naturals, de l’ecosistema dels materials biocompostos a França, tot això aplicat a projectes col·laboratius que estan desenvolupant actualment. A continuació, el Dr. Aleksey Khaziev, investigador en cap d’Anisoprint (Moscou, Rússia) ens ha exposat el funcionament de la impressió 3D per a materials compostos amb fibres. Els avantatges d’aquesta nova tecnologia s’enfoquen principalment en la millora i reforçament de l’esquema de les fibres en diferents fraccions, com també el propi reforçament dels components de manera individual dins de l’estructura interna del material.

Després del descans on la gent ha tingut l’oportunitat per a fer networking amb els ponents i participants, s’ha continuat amb el bloc relacionat amb els sectors d’aplicació. Bas Tijs, de l’empresa FOKKER (Rotterdam, Holanda), ens ha mostrat les principals aplicacions que estan tenint els materials compostos amb matriu termoplàstica en el sector aeroespacial, així com els principals reptes i noves perspectives que s’esperen en els propers anys. Seguidament, en Carlo Paulotto, Cap del grup de disseny estructural d’ACCIONA, ens ha presentat l’estat actual dels materials compòsits en el sector de la construcció. La corrosió i el manteniment de les infraestructures és la necessitat principal a cobrir i per això es necessiten noves estratègies. Aquí els materials compòsits estan tenint un paper clau reduint el pes dels elements que formen l’estructura i aportant un reforçament extern molt important. Finalment en Pablo Cruz, gerent principal de seguretat corporal i passiva d’Applus+ IDIADA, ens ha introduït els materials compòsits en el sector de l’automoció. La fractura de material controlada com a motor de desenvolupament de carrosseria amb multimaterial ha sigut el tema tractat.

Finalment la sessió ha acabat amb una taula rodona amb els 5 ponents i dinamitzada pel Dr. Josep Costa. Els assistents tenien l’opció de fer les preguntes online a través d’una pàgina web habilitada per l’ocasió, la tècnica del Campus, Isabel Bagudanch, ha estat l’encarregada de traslladar les preguntes als ponents.

Aquesta jornada ha estat cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea i la Diputació de Girona.

Accedeix a les fotografies

A continuació podeu trobar les presentacions de la jornada:

Benvinguda de Josep Costa

The french ecosystem of biocomposites through 3 collaborative projects - Alain Bourmaud

Features of structural element design for composite 3D printing with continuous fibers - Aleksey Khaziev

Thermoplastic composites for primary aircraft structures - Bas Tijs

Composite materials applied in infrastructures: recycling strategies - Carlo Paulotto

Cloenda de la jornada: