Campus Cohesió > Oxfam Intermón denuncia que la invisibilitat de les cures augmenta les desigualtats

Campus Cohesió i Compromís Social

En el context del Fòrum Econòmic Munidal de Davos 2020, Oxfam Intermón denuncia amb un nou informe que l’actual sistema econòmic, que ha generat una desigualtat extrema, es sosté en part gràcies al treball de cures que realitzen essencialment les dones.

Oxfam Intermón ha elaborat un estudi a escala mundial en el marc del Fòrum Econòmic Mundial de Davos 2020. Aquest estudi analitza la desigualtat en termes de riquesa, centrant-se en el treball de cures no remunerat o mal remunerat que, de forma majoritària, és realitzat per dones i nenes.

Cuidar als demés, cuinar, netejar i recollir aigua i llenya són tasques diàries essencials per al benestar de la societat, les comunitats i l'economia. L'estudi considera que aquesta desigual responsabilitat del treball de cures que recau sobre les dones perpetua tant les desigualtats econòmiques com les desigualtats de gènere.

Segons l'estudi, les dones dediquen 12.500 hores diàries a treballs no remunerats de cures de nens i nenes, persones ancianes i malaltes, així com tasques domèstiques. El valor econòmic del treball de cures no remunerat que duen a terme les dones de 15 o més anys, en tot el món, ascendeix almenys a 10,8 bilions de dòlars anuals, una xifra que triplica el volum de la indústria mundial de la tecnologia. Aquestes són dades d'Oxfam Intermón, al seu informe anomenat "Tiempo para el cuidado. El trabajo de cuidados y la crisis global de desigualdad", que mostra com el model econòmic està alimentant la desigualtat.

L'organització intenta fer veure als diferents governs que cal invertir en sistemes nacionals d'atenció i cures que permetin abordar la desproporcionada responsabilitat del treball de cures que recau sobre les dones i les nenes, introduir un model fiscal progressiu en el que també es gravi la riquesa, i legislar per tal de protegir les persones que s'ocupen del treball de cures. Aquestes són mesures inicials tant possibles com crucials.

Accedeix a la pàgina web d’Oxfam Intermón

Descarrega l’informe a través del següent enllaç:

Descarrega el resum executiu a través del següent enllaç:

Descarrega la metodologia a través del següent enllaç: