Campus Alimentació > Recerca en alimentació sostenible

Campus Alimentació i Gastronomia

Recerca en alimentació sostenible

El Campus Alimentació i Gastronomia ha endegat una iniciativa per identificar i posar en relleu la tasca que molts grups de recerca de la UdG estan portant a terme en l’àmbit de l'alimentació sostenible.

La crisi del COVID-19 està posant en relleu la fragilitat del sistema alimentari mundial així com les mancances dels sistemes de producció deslocalitzada i de distribució de llarga distància. En aquesta nova conjuntura, la producció local d’aliments i la gestió sostenible del medi continuen essent una alternativa per assegurar el proveïment d’aliments i gaudir d’una alimentació adequada a mig i llarg termini. Tota estratègia que vulgui garantir la sostenibilitat del sistema alimentari requerirà solucions de recerca bàsica, d’innovació tecnològica i, també, social. La recerca i la innovació han de ser els agents tractors per afrontar els reptes de manera exitosa.

La iniciativa preveu que a través de la publicació d’un fil a Twitter (clica aquí) es posi en relleu la tasca realitzada pels diferents grups de recerca de la UdG en l’àmbit de l’alimentació sostenible. Fins al moment han estat destacades les següents línies de recerca que plantegen solucions a alguns dels principals reptes identificats:

Com es poden millorar i optimitzar els recursos en els canals de distribució (temps, transports, combustible, etc.)? El grup de recerca Logic And Programming (LAP), treballa en la resolució de problemes combinatoris que poden ajudar a obtenir rutes de distribució òptimes.

Com es pot garantir la transparència en la traçabilitat dels aliments, millorar la qualitat del procés productiu i logístic i incrementar la seguretat del consumidor? El Centre Easy aplica Blockchain+IA+transferència tecnològica a casos reals.

Com es pot potenciar el sistema de mercats públics a Catalunya i Gironès, com un actiu en les polítiques de distribució dels aliments? El grup Arquitectura i Territori, especialitzat en el binomi urbanisme-context sociocultural/econòmic, treballa en aquest aspecte.

Com podem alimentar-nos bé per envellir amb salut? La Càtedra de Promoció de la Salut treballa en la transferència de coneixement i la divulgació de la recerca de la promoció de la salut, hàbits saludables i alimentació saludable.

Com es pot obtenir major rendiment alimentari dels productes de baix valor comercial? El grup Tecnologia Alimentària obté ingredients alimentaris funcionals i nutricionals amb valor afegit dels productes del sacrifici de bestiar porcí en escorxadors.

Com protegir fruiters contra malalties bacterianes i fúngiques? El grup Patologia Vegetal treballa per minimitzar l’ús de pesticides aplicant noves tecnologies i models de predicció en protecció vegetal i desenvolupant tècniques de control utilitzades com a biofungicides i biobactericides naturals.

Com millorar la capacitat reproductiva animal? El grup Biotecnologia de la Reproducció Animal i Humana estudia la incidència dels factors genètics, ambientals o de maneig en la qualitat del semen i en la millora de les tècniques de reproducció assistida.