Universitat de Girona

El nou Parc de Recerca i Innovació de la Universitat de Girona

La Universitat de Girona, la Cambra de Comerç de Girona i l’associació Patronat de l’Escola Politècnica Superior de la UdG, creen la Fundació Parc Recerca i Innovació Universitat de Girona que es fa càrrec de la gestió del Parc un cop completat el concurs de creditors

El 28 de setembre es formalitza davant notari la reversió a la Universitat de Girona (UdG) dels actius -edificis i activitat- del Parc Científic i Tecnològic que en els processos previs de subhasta pública del concurs de creditors no havien estat adjudicats a tercers. Simultàniament, es fa la cessió d’una part dels actius a la nova Fundació Parc Recerca i Innovació Universitat de Girona per a l’explotació del Parc i s’acorden els criteris per a la gestió conjunta dels edificis del complex.

La reversió dels actius arriba després de vuit anys (el concurs de creditors es va iniciar el 2015) i de “llargues gestions i múltiples esforços per part de moltes persones i institucions”, segons explica el Rectorat de la institució universitària, i es resol així la situació del que fins ara ha estat el Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, que passa a denominar-se Parc de Recerca i Innovació de la Universitat de Girona.

Seguint el pla de liquidació proposat per l’Administració Concursal i aprovat pel jutge, es va procedir, a partir de 2017, a les diverses fases del concurs. Primer es va dur a terme la venda directa i, en quedar deserta, es va procedir a subhastar els actius per parts.

Així, el mes d’octubre de 2019 l'Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA) va adquirir una part de l’edifici H2O (la resta de l’edifici ja era propietat de la UdG), i el febrer de 2021, el Banc Santander va adquirir l’edifici Centre d’Empreses - Giroemprèn. Posteriorment, el maig del 2023, la UdG compra aquest edifici al Banc Santander.

Completades les subhastes, el jutge va tancar el procés de liquidació i va dictaminar que els actius no venuts havien de retornar al propietari originari del sòl, que és la UdG, per tal de garantir la plena continuïtat dels serveis i incidir el  mínim possible en les empreses i entitats que hi desenvolupen la seva activitat.

A partir d’ara, la gestió de l’activitat del Parc l’assumirà la Fundació Parc Recerca  Innovació Universitat de Girona, de nova creació i integrada per la Universitat de Girona -inclòs el Consell Social-, la Cambra de Comerç de Girona i l’associació Patronat de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona. Aquesta Fundació té l’objectiu de gestionar el Parc, garantint-ne la viabilitat i impulsant les col·laboracions científiques i de recerca i innovació entre els agents socioculturals i socioeconòmics del país, i en particular, les empreses que hi duen a terme la seva activitat.

Des del Rectorat també se subratlla que la UdG “agraeix la cura i capteniment amb què ha actuat l’administració concursal” per incrementar l’ocupació dels espais del Parc i mantenir-hi una activitat “molt rellevant”, fins i tot durant el temps de la pandèmia, i per potenciar cada cop més la regularització i gestió de les infraestructures.  Al mateix temps destaca” l’excel·lent” perícia mostrada per RocaJunyent, que ha acompanyat la Universitat en aquest llarg i complex procés concursal. La UdG assumeix la infraestructura del Parc “amb un gran sentiment de responsabilitat i amb el convenciment de projectar el Parc com una institució de país capdavantera en la recerca i transferència de coneixement”.