Universitat de Girona

El LEQUIA inicia quatre nous projectes de cooperació per al desenvolupament en l’àmbit de l'aigua

Tres projectes es desenvoluparan al Senegal i un altre a la selva amazònica entre Perú i Colòmbia. L’objectiu és millorar la gestió dels recursos hídrics de comunitats aïllades o ciutats en creixement.

El grup de recerca “Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental” (LEQUIA) de la Universitat de Girona (UdG) participa en quatre projectes de cooperació internacional per al desenvolupament en l’àmbit de l’aigua que s’han iniciat el 2023. L’objectiu és millorar la gestió dels recursos hídrics, especialment l’accés a l’aigua potable i el sanejament de comunitats aïllades o ciutats en creixement tenint en compte els aspectes mediambientals i la perspectiva de gènere. Tres d’aquests projectes tenen lloc al Senegal i, el quart, a la selva amazònica de Perú i Colòmbia amb comunitats indígenes.

El projecte “Bona governança i participació ciutadana per una ciutat sostenible a Richard Toll” està finançat per l’Agència Catalana de Cooperació per al Desenvolupament i té com a objectiu garantir un entorn saludable de la població de la ciutat senegalesa de Richard Toll a través de la bona governança i de la millora de la gestió dels seus residus. Richard Toll està experimentant un creixement ràpid, té una activitat industrial molt important, i és molt vulnerable a problemàtiques derivades de la contaminació de l’aigua a causa de la seva proximitat al riu Senegal i al llac de Guiers. La iniciativa inclou una diagnosi de l’estat i dels usos dels seus recursos hídrics, la construcció de latrines escolars amb la corresponent campanya d’educació i sensibilització, i la posada en marxa d’un laboratori d’anàlisi d’aigües residuals. Els socis del projecte són la Universitat de Girona, l’ajuntament de Richard Toll, l’Agència Regional de Desenvolupament de Sant Louis, la Universitat de Gaston Berger, la Fundació Solidaritat UB i la Universitat de Barcelona, que exerceix de líder.

Els altres tres projectes (AMAZOMEM-IV, ULTRASEN i BOULEMBOU23) estan finançats per la Unitat de Compromís Social de la UdG. Tots compten amb la col·laboració i el suport d’entitats als països on es realitzen les actuacions, com la Universidad Nacional de Colombia i la Université Assane Seck de Ziguinchor (Senegal). A més, el projecte BOULEMBOU23  està vinculat a la ONG catalana “Amics de Boulembou”, fundada el 2006 per cooperants i immigrants del poble de Salt (Gironès). En tots tres projectes les activitats de formació i de transferència de tecnologia seran el motor transformador de les comunitats locals.

El projecte “AMAZOMEM-IV” parteix d’una sèrie d’actuacions prèvies (els projectes AMAZOMEM I, II i III) que es remunten al 2018 i té com a objectiu millorar l’accés a l’aigua potable de comunitats indígenes de la selva amazònica. Si bé l’aigua és molt abundant a la conca de l’Amazones, els canvis en els seus usos i la manca de recursos fan que sigui difícil garantir la seva potabilitat. Aquesta situació es pot agreujar amb el canvi climàtic i posa en perill la supervivència de les comunitats indígenes existents. Entre les actuacions que ja s’han dut a terme, hi ha la instal·lació de més de deu unitats de potabilització d’aigua amb sistemes de membranes de fàcil manteniment, i campanyes de formació per la població.

El projecte “ULTRASEN” també incidirà en l’accés a l’aigua potable, però a la regió de Casamance, al sud de Senegal, on el creixement de la població i la manca d’inversions està causant conflictes i problemes de salut pública. El LEQUIA transferirà el seu coneixement en sistemes de membranes d’ultrafiltració que es poden instal·lar de manera descentralitzada. L’actuació anirà acompanyada d’un programa de formació per a estudiants i investigadors de la universitat de Assane Seck.

Finalment, el projecte “BOULEMBOU23” se centrarà en l’estret lligam entre aigua, alimentació i salut, amb docents i investigadors de la UdG de l’àmbit de l’enginyeria ambiental, l’agronomia i la salut. L’objectiu general és la millora de la salut, el benestar i la formació de les famílies de Boulembou, amb especial atenció a les dones gestants i als infants en la millora de l’atenció al part i al seguiment de l’embaràs. Els investigadors del LEQUIA realitzaran una diagnosi de la qualitat de l’aigua de pou que s’utilitza per regar les hortes, duran a terme accions de formació i participaran en l’optimització de l’aigua consumida pel reg.