Universitat de Girona

La Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista identificarà i abordarà les formes de racisme actuals

És la primera Càtedra Universitària a Catalunya i a l'estat espanyol, dedicada íntegrament a fer costat a la lluita antiracista i a desenvolupar la perspectiva antiracista i neix per  a donar resposta a una necessitat social i política a Catalunya: el racisme és un element estructural, present en la societat catalana i com a tal ha de ser identificat i abordat.

El Centre Cultural La Mercè de Girona ha acollit el 25 d’abril la presentació de la La Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona (UdG), creada per acord del Consell de Govern de la UdG el desembre de 2023 i que compta amb el suport de la Direcció General de Migracions, Refugi i Antiracisme del Govern de la Generalitat de Catalunya.

La Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la UdG que dirigeix l’antropòleg Carles Serra, investigador de la UdG, pretén identificar les formes de racisme actuals en el context concret de Catalunya i ser útil als moviments socials i als col·lectius de persones afectades per racisme, contribuint a fer visible i denunciar aquesta realitat. Així mateix, la Càtedra pretén desenvolupar la perspectiva antiracista com a òptica d'anàlisi i acció, perquè pugui ser aplicada en el disseny de polítiques i actuacions en àmbits tan diversos com el de la memòria històrica i el patrimoni cultural, el de la docència universitària i l'educació, la intervenció social, les polítiques d'habitatge, la seguretat ciutadana o el dret.

L’acte de presentació de la Càtedra, única en el panorama Català i estatal, ha comptat amb la participació de l’historiador i filòsof Achille Mbembe (University of the Witwatersrand de Johannesburg), que ha pronunciat la conferència Apunts sobre raça i descolonització (Notes on Race and Decolonization). Mbembe, que és a la UdG en el marc de les Lliçons de la Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani, ha estat introduït pel professor Joan Vergés, director d’aquesta Càtedra.

En la seva intervenció, el rector de la UdG, Quim Salvi, ha recordat el professor Josep M. Terricabras, traspassat el 16 d’abril, que va ser el fundador de la primera Càtedra de la UdG, la Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani, i ha posat en valor la missió de la Càtedra d’Acció Antiracista perquè pretén passar a l’acció a partir d’una anàlisi rigorosa.

El director de la Càtedra d’Acció Antiracista, Carles Serra, ha denunciat que “sovint es deixen de banda persones fora del nosaltres”, ha remarcat que ens trobem en un moment de canvi de paradigma i que “l’antiracisme es defensa amb rigor i responsabilitat”.

L’acte ha comptat també amb la intervenció de la directora general de Migracions, Refugi i Antiracisme de la Generalitat de Catalunya, Eunice Romero; la regidora d’Igualtat i Justícia Social de l’Ajuntament de Girona, Amy Sabally; l’activista feminista i antiracista Adama Boiro, membre de l’Espai antiracista de Girona-Salt, i del Col·lectiu Cacau i Negritud de Girona; i la treballadora social dels Serveis Socials Municiapals, Cheima El Jebary Amisnaou.

La Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la UdG farà diagnòstics que permetin identificar i entendre les situacions de discriminació racista a Catalunya i la manera com el racisme es fa present i actua en àmbits diversos. Orientarà sobre quines poden ser les maneres de fer front a la presència del racisme en cadascun d'aquests àmbits, i col·laborarà amb tots els actors que estiguin disposats a implicar-se en aquesta tasca. Així mateix, promourà trobades per posar en comú necessitats, demandes, polítiques i actuacions, impulsarà la reflexió dins mateix de l'antiracisme i facilitarà la formació, el debat i l'intercanvi entre professionals, associacions, col·lectius i conjunt de la ciutadania.

Entre les primeres activitats previstes destaca la 1a Escola d'Estiu d'Antiracisme que tindrà lloc a la ciutat de Girona del 2 al 5 de juliol i que, en questa primera edició, se centrarà en l'anàlisi i la resposta al racisme en l'àmbit de l'educació.

Així mateix, els impulsors de la Càtedra estan treballant també a l’entorn de tres grans eixos. D’una banda, el disseny de recerques per a identificar el racisme en àmbits com l'habitatge i la segregació escolar i impulsar mesures per a fer-hi front. En segon lloc, l’establiment d'acords amb institucions per a fer diagnòstics que permetin incorporar la perspectiva antiracista com a perspectiva d'anàlisi i orientadora de l'acció política, social i institucional, en l'àmbit de la memòria històrica i el patrimoni cultural, en l'àmbit de l'educació i en el de l'accés a l'habitatge. I, finalment, en l’elaboració de materials que permetin concretar la perspectiva antiracista en àmbits ben concrets, com ara l'abandonament escolar.