Universitat de Girona

La UdG i l’Escala creen la Càtedra Víctor Català d’Estudis sobre el Modernisme

La nova càtedra arriba l’any en què es commemora el 150è aniversari del naixement de Caterina Albert i vol esdevenir un centre d’estudis de referència a nivell internacional

L’edifici de l'Alfolí de la Sal - Museu de l'Escala ha acollit aquest dimarts la presentació de la nova Càtedra Víctor Català d’Estudis sobre el Modernisme creada per la Universitat de Girona (UdG) i l’Ajuntament de l’Escala amb la presència del rector de la UdG, Quim Salvi; l’alcalde de l’Escala, Víctor Puga; la directora de la Càtedra, Mita Casacuberta; i l’antic director de l’Institut de Patrimoni Eduard Carbonell. L’acte ha servit per manifestar l’interès de convertir la càtedra en un centre d’estudis de referència a nivell internacional i un espai per posar en comú el patrimoni cultural, natural i literari.

A mitjans de l’any passat, l’Ajuntament de l’Escala va proposar al deganat de la Facultat de Lletres la creació d’una càtedra per a la promoció dels estudis i la divulgació del llegat literari i patrimonial de Caterina Albert i Paradís (L’Escala, 1869-1966), després que l'important fons personal de l’escriptora passés a ser propietat del municipi.

La proposta va arribar a través de l’antic director de l’Institut de Patrimoni de la UdG, Eduard Carbonell que, en aquests moments, col·labora amb el centre cultural l’Alfolí de la Sal. El vicedegà Julià Maroto la va traslladar al director de l’Institut de Llengua i Literatura Catalanes, Francesc Feliu, i així es van iniciar les converses que ja han donat el seu fruit.

Aniversari de Caterina Albert
La nova càtedra arriba l’any en què es commemora el 150è aniversari del naixement de Caterina Albert. “És una ocasió idònia per homenatjar una de les escriptores més importants de la literatura catalana contemporània amb la creació d’una càtedra que porti el seu nom destinada a promoure la recerca i difondre a través de la docència i de la divulgació l’obra literària, artística i intel·lectual de Víctor Català en el context històric i cultural europeu que l’emmarca i que li atorga ple sentit”, ha afirmat Mita Casacuberta.

Des de la seva fundació com a universitat, la UdG ha demostrat un gran interès per l’estudi transversal i interdisciplinari dels fenòmens culturals i, molt especialment, dels períodes del Modernisme i Noucentisme. La figura i l’obra de Víctor Català, situada en l’ull de l’huracà de les grans transformacions socials i polítiques de llarg canvi de segle XIX al XX, de la guerra civil i de la postguerra franquista, esdevenen un referent ineludible de la Catalunya, l’Espanya i l’Europa modernes.

Segons Casacuberta, “el mateix nom de Víctor Català, el pseudònim que l’escriptora va optar per convertir en nom de ploma i construcció literària de la imatge pública de Caterina Albert, constitueix una representació dels problemes i tensions del Modernisme”. Per això, la filòloga ha explicat que així és com s’ha anomenat una càtedra que “es planteja, com a objectiu últim, incorporar Víctor Català i el fenomen del Modernisme a Catalunya en el mapa de la recerca internacional sobre el Modernisme i la modernitat”.

"Hem d'agrair a la Universitat de Girona la seva vocació de generar coneixement a tot el territori i aquesta és una oportunitat històrica per l'Escala per ser un centre de referència a nivell internacional en l'estudi i la difusió vinculats a la nostra escriptora més il·lustre", ha remarcat l'alcalde de l'Escala, Víctor Puga.

Nou Espai Víctor Català

L'Alfolí de la Sal - Museu de l'Escala, que ha acollit la presentació de la càtedra, estrenarà aquest estiu l'Espai Víctor Català. A la segona planta de l’edifici, es podrà visitar una sala completament dedicada a l’escriptora escalenca i descobrir part del seu llegat personal. El patrimoni que s’hi exposarà va ser cedit pel seu hereu, Lluís Albert Rivas, l'any 2017, dins un acord que va suposar que l'Ajuntament de l'Escala adquirís la finca on hi havia el museu-arxiu del Clos del Pastor.

A l'Espai Víctor Català, la novel·la Solitud hi tindrà un gran protagonisme. L'Ajuntament de l'Escala és ara el propietari de l'original d'aquesta gran obra de la literatura catalana i n'està preparant una rèplica per tal d’exposar-la de manera permanent, sense posar en risc la conservació del manuscrit original. L'espai també comptarà amb objectes personals de l'escriptora i alguns dels quadres que va pintar.

A l'Alfolí de la Sal - Museu de l'Escala ja s'hi exposen algunes de les peces arqueològiques que tenia Víctor Català, alguna d'elles de gran interès, com una placa de plom d'època Íbera.

Un cop s'hagi rehabilitat l'edifici del Clos del Pastor, està previst que s'hi exposi part del llegat, completant d'aquesta manera un recorregut vinculat a Víctor Català i la seva obra que inclou també l'ermita de Santa Reparada, al veïnat de Cinc Claus.