Universitat de Girona

L’historiador i filòsof Achille Mbembe, a la Universitat de Girona

Convidat per la Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani, el professor Mbembe (University of the Witwatersrand, Johannesburg) impartirà les properes Lliçons Ferrater Mora.

La Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani de la Universitat de Girona comptarà amb la visita del prestigiós historiador i filòsof Achille Mbembe (University of the Witwatersrand, Johannesburg), que impartirà les properes Lliçons Ferrater Mora els dies 22, 24, 25 i 26 d’abril a les 16h, amb quatre sessions que ha titulat “The Earthly Community”.

Achille Mbembe és un dels grans noms del pensament polític contemporani. Ha tingut un paper fonamental en l'avenç de la reflexió sobre el racisme i els seus efectes en la subjectivitat, especialment a través del concepte “subjecte racial”. El rebuig de Mbembe a totes les formes de racisme es fonamenta també en l'impacte que té la crisi climàtica sobre el sud global. Doctor en Història per la Sorbona, el prof. Mbembe es va especialitzar en ciències polítiques a l’Institute d’Études Politiques de Paris i actualment imparteix classes d’història i política al Wits Institute for Social and Economic Research (WISER) de la Universitat Witwatersrand de Johannesburg (Sud-Àfrica). Al llarg de la seva carrera ha estat professor visitant en algunes de les universitats més prestigioses del món com ara Yale, Berkeley, Columbia o Harvard i s’ha convertit en un intel·lectual de referència a escala internacional. Les seves obres han estat traduïdes a més d’una desena de llengües. És autor d’obres fundacionals del pensament postcolonial i la teoria política contemporània com ara Necropolítica (Melusina, 2011; publicat originalment el 2006), Crítica de la razón negra (Ned Ediciones, 2016/2013) o Salir de la gran noche: ensayo sobre África descolonizada (Bellaterra, 2021/2010). Més recentment ha publicat Brutalismo (Paidós, 2022) i La comunidad de la tierra (NED, 2024). En català hi ha traduït Polítiques de l’enemistat (Institució Alfons el Magnànim, 2019).

A banda de les seves contribucions al món acadèmic, Mbembe impulsa espais de debat intel·lectual i ciutadà al continent africà com ara els Ateliers de la Pensée de Dakar. El juny vinent rebrà el prestigiós Holberg Prize 2024 pel seu treball innovador en els camps de la història i la teoria política (Vegeu aquí la notícia tal i com va sortir publicada a la University of the Witwatersrand, Johannesburg).

Les sessions tindran lloc a la Capella del Roser de l’Església de Sant Domènec. L’accés serà gratuït amb inscripció prèvia per correu electrònic a l’adreça dir.cfm@udg.edu.

Com a complement a les Lliçons, hi haurà dues activitats paral·leles:

• El 25 d'abril, a les 11.30h, la professora Sarah Nuttall (University of the Witwatersrand, Johannesburg) farà una xerrada sobre "On Pluviality: Reading for Rain in an Age of Multi-Crisis" (Capella del Roser, església de Sant Domènec).
  • El 26 d'abril, a les 18.30h, el professor Mbembe farà una conferència pública al Centre Cultural La Mercè sobre "Notes on Race and Decolonization". Aquesta conferència s’emmarca en l’acte de presentació de la nova Càtedra d'Anàlisi i Acció Antiracista de la UdG.