Universitat de Girona

Najat Kaanache defensa que la gastronomia és una eina que “pot ajudar a millorar el món”

La xef basca d’origen marroquí és convidada per la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni en el marc d’un projecte de cooperació de la Universitat de Girona.Formada en alguns dels restaurants més destacats del món ha treballat sota les ordres de cuiners de renom com Ferran Adrià

La xef basca d’origen marroquí Najat Kaanache, considerada la millor cuinera de l’Àfrica, ha defensat la gastronomia com una eina capaç “d’ajudar a millorar el món” durant la visita que ha dut a terme a les localitats de Calonge i Girona. Formada en alguns dels restaurants més prestigiosos del planeta, com ara El Bulli (Empordà), Noma (Copenhague), French Laundry (Califòrnia), Per Se (Nova York) i Alinea (Chicago), Kaanache participa en un projecte de cooperació de la Universitat de Girona (UdG). Amb aquest motiu ha estat convidada per la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni, de la qual en destaca la seva “important i meravellosa” tasca. Rebuda per l’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler, durant la seva estada també ha protagonitzat una conferència oberta a la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona titulada “Gastronomia, empoderament i productes turístics” en el marc de l’assignatura “Creació i comercialització de nous projectes”.

Propietària del restaurant Nur, considerat com el millor del Marroc, la xef és part important del projecte “Noves ruralitats amb component femení i sostenible a pobles rurals del nord de Fes”. Hi participa en cooperació amb la Universitat de Girona i la Université Sidi Mohamed Ben Abdellah de Fes. Dolors Vidal, directora de la Càtedra de GCT n’és la responsable i Kaanache s’hi ha reunit aquests dies conjuntament amb Pepa Balsach i Sílvia Aulet. Com a personalitat reconeguda i líder comunitària a la zona, la cuinera ajuda a dones marroquines en la producció de formatges que després es fan servir al restaurant Nur i es comercialitzen al territori. El projecte pretén crear una xarxa de cooperació que acosti les persones que viuen a zones rurals allunyades dels grans nuclis urbans. Es potencia la venda dels productes que aquestes dones elaboren i que es consideren elements tradicionals i culturals per generar un desenvolupament sostenible basat en l’economia circular. El projecte treballa alguns dels ODS (Objectius del Desenvolupament Sostenible establerts per l’Assamblea General de l’Organització de les Nacions Unides) com ara erradicar la fam, fomentar la igualtat de gènere i defensar el treball digne i el creixement econòmic coherent i inclusiu, entre d’altres.

“La població d’aquella zona del Marroc disposa de moltes cabres que els donen molta llet. Això els permet elaborar els seus formatges. Però la llet que no necessitaven, la llençaven, i això a mi em semblava una gran pèrdua. El món no es pot permetre desaprofitar els aliments i vam decidir fer-hi alguna cosa. Sempre havia somiat en fer el meu formatge. Així que aprenem, ensenyem i en compartim l'elaboració. Al cap i a la fi, creem un model de negoci perquè tothom en surti beneficiat”, explica Najat Kaanache. El projecte va més enllà i permet a la xef explicar la seva experiència a través de xerrades i conferències. “Vull donar a conèixer realitats que mai s’expliquen. S’ha de saber el dia a dia, d’aquí i d’allà. Dir a la gent que has de caure una i altra vegada, que has de lluitar pel que més estimes i més t’agrada. Tothom val per fer coses. Aquí i al Marroc. El que intento ensenyar és que no tothom ha de ser un metge o doctorar-se, sinó que es pot arribar a dalt de tot fent qualsevol cosa. La persona que fa les galetes més bones, la que fa els millors pastissos o la que treu l’oli de les olives que ella mateixa recull. Tothom val”, afegeix. Kaanache, formada per cuiners reconeguts com ara el català Ferran Adrià i el nord-americà William Yosses, entre d’altres, assegura que té l’objectiu de compartir el seu saber.

És en aquest sentit que defineix la gastronomia com “una eina que pot ajudar a millorar el món” a partir de la “creació de models de negoci” que fugin de l’individualisme perquè “a la cuina no hi ha un jo ni és un món individual, sinó que s’hi treballa en equip i hi tenen cabuda moltes parts, totes elles amb la seva importància”.

Dolors Vidal, directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni, recorda que sempre intenten "donar importància als projectes amb una temàtica més social” i destaca la rellevància d’aquesta iniciativa a l’Àfrica. “La Najat és una dona que, malgrat haver viscut en un context molt difícil, ha pogut tirar endavant. Actualment té molts projectes entre mans i a partir de la seva experiència vol ajudar a d’altres persones”. Afegeix que “tenim una llarga trajectòria de cooperació amb el Marroc” i explica que “l’any vinent, estudiants de la UdG podran viatjar fins allà per treballar sobre el terreny”.

Paral·lelament, Najat Kaanache elogia la feina que duu a terme la Càtedra de CGT des de fa una dècada. “La seva tasca és molt important. Per a mi seria un somni que al Marroc, l’escola africana també s’enfoqués en potenciar els estudis de turisme i gastronomia. Però ara mateix intentar-ho és com parlar amb una paret. És meravellós veure que en d’altres indrets sí que s’estableixen projectes d’aquesta mena. M’agradaria fer-ho al meu país, perquè ara per ara no existeix. És vital donar oportunitats perquè la població tingui una preparació i pugui cuidar i guiar el turista que ens visita, ja sigui cuinant o fent de guia. Aquesta és la feina que ha de fer la nostra societat”.