Universitat de Girona

Una biografia política i unes jornades acadèmiques difondran la figura de Salvador Sunyer i Aimeric

L’acord de col·laboració entre la Universitat de Girona, Fundació Valvi i l’Ajuntament de Salt permetrà enaltir la tasca de Sunyer en la recuperació de les llibertats com a país i la defensa de la cultura i la llengua catalanes. L'investigador Lluís Serrano és l’encarregat d’elaborar la biografia política que  estudiarà l’època compresa entre els anys 1977 i el 1991.

La Fundació Valvi, la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Salt han formalitzat aquest matí un conveni de col·laboració amb l’objectiu de recuperar i enaltir el paper que va jugar el saltenc Salvador Sunyer i Aimeric en la recuperació de les llibertats com a país i en la defensa de la cultura i la llengua catalana.  L’acord es traduirà en la publicació d’una biografia política que amb rigor històric i documentació exhaustiva analitzi l’època compresa entre els anys 1977 i 1991, és a dir, des de la transició democràtica de l’incipient postfranquisme fins al desenvolupament de Catalunya com a país i la seva etapa com a primer alcalde de Salt, amb la recuperació de la independència del municipi des del 1983 i fins el 1991.

La biografia, que anirà a càrrec del doctor en història i professor de la UdG Lluís Serrano, pretén estudiar i analitzar les aportacions polítiques de Sunyer des de la seva catalanitat, els principis democràtics, la justícia social, la solidaritat i la defensa de les classes més desvalgudes per donar a conèixer l’ambient social i polític d’uns anys decisius en la reconstrucció del país. L’estudi biogràfic es proposa amb la voluntat d’oferir un estudi de cas singular i, alhora, especialment rellevant i revelador en aquell context històric i especialment per a la vila de Salt. L’acord preveu que el llibre de la biografia es pugui presentar a finals del mes de juliol d’aquest 2024, en el marc de la festa major de Salt.

El conveni també preveu que la Universitat de Girona, a través del Departament d’Història i Història de l’Art de la Facultat de Lletres organitzi unes jornades acadèmiques agafant com a base la personalitat i tasca de Salvador Sunyer. La jornada exploraria el context gironí i català de la transició de la dictadura a la democràcia i el panorama polític de l’època entre els 1977 i el 1991. L’investigador i doctor en història contemporània de la Universitat de Girona Maxi Fuentes serà l’encarregat de coordinar aquestes jornades acadèmiques.

En l’acte d’avui, celebrat a la biblioteca Iu Bohigas de Salt, el rector de la Universitat de Girona, Joaquim Salvi, ha assenyalat que la UdG té una triple missió: docència, recerca i transferència de coneixement, indestriables les unes de les altres. És aquesta tercera la que té un pes fonamental perquè posa al servei de la societat i l’entorn el coneixement que es genera en el si de la institució. “Estudiar i divulgar el llegat de perfils com el de Salvador Sunyer i Aimeric és un acte de responsabilitat acadèmica”, ha expressat Salvi, que també ha volgut posar en relleu que Sunyer “va ser un referent de la manera de fer política i és una figura decisiva per entre la societat gironina del segle XX”.

Per la seva banda, el president de la Fundació Valvi, Joaquim Vidal, ha recordat que des de l’entitat ja van impulsar al 2008 un premi que porta el nom de Salvador Sunyer i Aimeric per reconèixer la solidaritat i cooperació d’alguna persona de les comarques gironines. Vidal ha desvelat que quan va rebre la proposta “no vaig pensar-mho ni un moment i la resposta era sí d’entrada, perquè sabia que era un, si, a un home de bata blanca, si, a un mestre al server del seu poble, si, a un homenot de Salt, si, a un catalanista de pedra picada, si, a una persona que queia bé d’entrada pel seu caràcter planer i senzill. En aquest sentit, Vidal també ha recordat la bona entesa que sempre va regnar entre ells dos, un com alcalde de Salt i l’altre com alcalde de Sant Gregori, en aquell moment.

Per últim, l’alcalde de Salt, Jordi Viñas, ha agraït la complicitat de la Fundació Valvi i la UdG per fer possible aquesta reivindicació de la figura de Salvador Sunyer i ha posat en relleu “la importància de recuperar a nivell històric testimonis com el de Sunyer perquè són un exemple de lluita des de diverses posicions polítiques, però també des del punt de vista cívic i social d’un país com Catalunya i en una època com la transició”.  En aquest sentit, Viñas ha afegit que “Sunyer juga un paper clau en la recuperació de la independència com a poble i en la configuració d’aquell Salt durant al seva alcaldia entre el 1983 i 1991, però alhora la seva trajectòria depassa les fronteres de Salt per ser un referent de país.  Per això, entenem que és de justícia que en l’any de celebració dels 40 anys de la independència de Salt tinguem una biografia política i unes jornades per enaltir la feina sempre generosa de Salvador Sunyer i Aimeric”.