Universitat de Girona

L’equip REM2 torna a guanyar el torneig local de la FIRST LEGO League a Girona

L’equip REM2, format per alumnes de l’escola Maristes de Girona, podrà participar a la final estatal. El premi al projecte d’innovació ha estat per l’equip INS Ridaura per desenvolupar un prototip d’ulleres de realitat augmentada que permet l’observació astronòmica amb condicions òptimes. SOM 7 ha recollit el premi als valors.

L’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona (UdG) ha estat aquest dissabte dia 3 de febrer l’escenari del torneig local de la FIRST LEGO League (FLL). Dotze equips formats per nens i nenes de 10 a 16 anys han acceptat el repte ‘Master Piece’. L’equip REM2, format per vuit alumnes de secundària de l’escola Maristes de Girona, ha guanyat el torneig per segon any consecutiu.

La FIRST LEGO League  és un desafiament a la capacitat d'innovar dels infants i joves participants, els quals han de trobar solucions reals a problemes de la societat actual, mitjançant l'elaboració de projectes científics i la construcció i programació de robots autònoms. La gironina Maria Bouabdellah, presentadora del programa Ràndom del canal SX3, ha estat la conductora de l’acte.

L’equip guanyador de l’edició d’enguany, REM2 ha detectat que llegir és un afició comuna dins el seu equip, però que ha perdut pes davant de l’atractiu ue suposen els mòbil i les pantalles. Per això, pel seu projecte, els vuits nois i noies participants s’han convertit en booktubers per encomanar la passió per la lectura i han creat un llibre il·lustrat a partir de tecnologies actuals. L’equip REM2 podrà participar a la final estatal que tindrà lloc a Alacant el dia 16 de març. Si aconsegueixen classificar-se accediran a la gran final internacional a Houston (Estats Units), a final del mes d’abril.

El millor projecte innovador ha estat per l’equip INS Ridaura, un grup de nois i noies de 4t d’ESO de Castell d’Aro. L’equip ha creat un prototip d’ulleres de realitat augmentada que elimina la contaminació lumínica i facilita l’observació astronòmica amb condicions òptimes. Aquestes ulleres s’han realitzat amb alguns materials impresos en 3D pel mateix equip, i consten de sensors i diferents càmeres que amplien la imatge. A més, ofereixen informació sobre les diverses constel·lacions, com ara les llegendes mitològiques que les envolten. El projecte, anomenat CosmoView, ha desenvolupat una aplicació per a l’ús d’aquestes ulleres.

L'objectiu de la FLL és promoure competències en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques; contribuir a la creació de vocacions científiques i tecnològiques mitjançant una fórmula provada i amb continguts motivadors; i estimular la participació en projectes de divulgació científica i tecnològica d'alt impacte i valor.

Un dels aspectes més genuïns d’aquest esdeveniment és la importància que s’atribueix als valors del torneig: la competició amistosa, el respecte cap als altres, el treball en equip i la inclusió, entre d’altres. Aquests valors són el centre de tot el que passa durant el torneig. Aquest premi l’ha guanyat l’equip SOM7.

Tots els premis
Premi al guanyador de la FIRST LEGO League per a REM2
Premi als valors de la FIRST LEGO League per a SOM7
Premi al projecte d’innovació per a INS Ridaura
Premi al disseny del robot per a Robosincs
Premi a les joves promeses per a FEDAC Wolvineers Jr
Premi al comportament del robot per a FEDAC Wolvineers
Premi a l’entrenador per a l’equip Veïnat Team

Aquest torneig local està organitzat per l’associació Ingeniera.soy i la Universitat de Girona i s’inclou en el marc d’un programa internacional, amb presència a 110 països i amb la participació de més de mig milió d’estudiants. La iniciativa promou l'interès per les STEAM entre el jovent i el convida a divertir-se i aprendre amb la ciència i la tecnologia.

A Girona, la FLL és possible gràcies al finançament del Consell Social de la UdG, el Patronat de l’EPS i la Diputació de Girona. A més, compta amb el patrocini de Fundació Metalquimia, Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Girona (EnginyersGi), dset SOLUTIONS, Iqua Robotics, Astech - Food Machinery, GRN Internet, ICMedia Audiovisuals, Galetes Trias, Anela Fruits i Viladrau.