Universitat de Girona

El grup de recerca VICOROB de la UdG celebra 30 anys de recerca i innovació

Una jornada al Parc de Recerca i Innovació reivindicarà aquest divendres tres dècades d’avenços tecnològics i contribucions pioneres de la visió per computador i la robòtica.

El grup de recerca VICOROB de la Universitat de Girona (UdG), dedicat a la visió per computador i robòtica, commemorarà el 30è aniversari aquest divendres 22 de desembre amb una jornada al Parc de Recerca i Innovació. La celebració reivindicarà tres dècades de contribucions pioneres en el camp de la recerca tecnològica i l'aplicació pràctica de la visió artificial i la robòtica.

La jornada inclourà la participació destacada d'antics membres de VICOROB, actualment vinculats a empreses rellevants com NVIDIA, CONTINENTAL, PAL ROBOTICS i EMESENT. Professionals d’aquestes empreses oferiran xerrades inspiradores i compartiran les seves experiències i avenços des del seu pas per VICOROB. L'esdeveniment tindrà lloc a l'auditori de l'Edifici Narcís Monturiol, a partir de les deu del matí fins les dues del migdia.

El moment més rellevant de l’acte serà la taula rodona moderada per la directora de l’Escola Politècnica Superior, Maria Àngels Pèlach, titulada "El camí cap a la transferència: oportunitats i reptes". Representants de les empreses nascudes de VICOROB –TENSORMEDICAL, IQUA ROBOTICS, OPSIS VISION TECHNOLOGIES, CORONIS COMPUTING, DSET i AQSENSE– hi exposaran els seus èxits i reptes en la transferència tecnològica.

"Estem encantats de celebrar aquesta fita significativa de la nostra història. Els últims 30 anys han estat una inspiració per a la innovació i el progrés continu en la recerca en visió per computador i robòtica. Aquesta jornada ens permetrà reflexionar sobre el nostre passat, present i futur, mentre reconeixem les valuoses contribucions de totes les persones implicades", afirma el director de VICOROB, Rafael Garcia.

La cloenda de l’acte serà a càrrec del fundador de VICOROB i exrector de la UdG, Joan Batlle, conjuntament amb l’actual rector i membre del mateix grup de recerca, Quim Salvi.

30 anys d’història
VICOROB és un grup de recerca de la Universitat de Girona dedicat a la visió per computador i la robòtica. El grup centra els seus esforços en el desenvolupament de sistemes de visió per computador, la intel·ligència artificial, l'anàlisi d'imatges i la robòtica submarina. Durant el transcurs dels 30 anys VICOROB el grup ha aconseguit 24.906.078 € de finançament provinent de projectes d’R+D+i, contractes i serveis. Més concretament, el 63% del finançament s’ha aconseguit en prosperar 108 projectes de recerca, 34 dels quals amb el suport de fons europeus.

Actualment, VICOROB compta amb 45 membres, tretze dels quals és personal permanent. El grup disposa de quatre patents registrades i en explotació, quatre tecnologies llicenciades, i ha creat sis empreses de base tecnològica que han sortit d’iniciatives de membres de VICOROB.

Durant el transcurs d’aquests 30 anys, el grup ha guanyat premis tant en l’àmbit de la robòtica com de l'anàlisi d'imatges i robòtica educativa. En concret, en robòtica submarina ha guanyat competicions internacionals d’àmbit europeu com SAUC-E (2006, 2010, 2011), EURATHLON(2014), i la EUROPEAN ROBOTICS LEAGUE (2017).

En l’àmbit de la imatge mèdica VICOROB ha guanyat reptes relacionats amb la detecció de lesions i/o detecció d’objectes, com: MS Segmentation (2016), 3D object detection (2017 i 2019), Lesion detection in DBT (2021), FL Breast Density Estimation (2022), TopCow CoW segmentation, Tumour Segmentation i Fetal Head Segmentation Challenge (2023). Finalment, en l’àmbit d’educació, el grup ha rebut premis relacionats amb els projectes que ha dut a terme. Són guardona com el Best Practices in Education Award atorgat per Informatics Europe (2019) i Education 1st Prize per Federico Mayor Zaragoza (2017).