Universitat de Girona

La UdG s’adhereix a la totalitat de la Carta Universitària de la Llengua

Aquest document, aprovat per unanimitat pel Consell General de la Xarxa Vives d’Universitats, suposa un pas decidit per a l’avenç social de la llengua pròpia a la universitat i, per extensió, en el conjunt de la societat.

El 12 de desembre, coincidint amb la commemoració de la creació de la Universitat de Girona, el rector Quim Salvi signa l’acord d’adhesió a tots els principis i recomanacions que estableix la Carta Universitària de la Llengua.

La UdG s’adhereix als set principis de la Carta Universitària de la Llengua i es compromet a aplicar les quaranta-cinc recomanacions que s’hi detallen. Si bé el document recull la possibilitat d’una adscripció variable —és a dir, de subscriure’s només a algunes de les recomanacions que hi figuren—, la UdG ha decidit aplicar-les totes perquè La Carta és plenament coherent amb la política lingüística de la institució.

La  Carta Universitària de la Llengua  estableix una declaració de principis basada en el català  com a llengua comuna de les vint-i-dues universitats que componen la Xarxa. En concret, els set principis de la Carta fan referència al català a les universitats com a llengua d’ús institucional; llengua de gestió; llengua de docència; llengua de recerca; llengua de publicació; llengua de comunicació i divulgació del coneixement, i llengua d’internacionalització.

El document és un marc per fer el seguiment de la política lingüística, sempre tenint en compte el marc legal dels diferents territoris del domini lingüístic, mitjançant principis, recomanacions i indicadors. La Carta ha de permetre particularitzar estratègies i encarar reptes com ara la transformació tecnològica, el multilingüisme o la globalització. La metodologia d’adscripció variable que s’ha previst és la mateixa que s’utilitza en la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, tractat internacional aprovat a Estrasburg (França) el 1992.