Universitat de Girona

La UdG inaugura el curs acadèmic amb un acte centrat en les ciutats

El ponent ha estat el geògraf i urbanista Oriol Nel·lo que ha parlat de les paradoxes a l’entorn del concepte de ciutat amb la conferència inaugural titulada "Ciutats per viure-hi".

L’Aula Magna Modest Prats ha estat aquest migdia l’escenari de la inauguració oficial del curs acadèmic 2023/2024, un curs en què la universitat vol posar l’accent en les ciutats. L’acte ha comptat amb la participació del conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal; el rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi; la presidenta del Consell Social, Assumpció Vila; i la coordinadora del Consell d’Estudiants, Judith Tortajada.

La reivindicació de les ciutats per viure-hi ha estat la temàtica vertebradora de l’acte. En els darrers anys, la UdG ha dedicat la inauguració de curs a reflexionar a l’entorn d’un valor amb la convicció que el coneixement ha d’estar al servei d’una causa.

En aquest marc, el geògraf i urbanista Oriol Nel·lo ha pronunciat la lliçó inaugural en què ha reflexionat a l’entorn del concepte de ciutat.  Nel·lo ha destacat que la ciutat ha de ser definida més enllà de la realitat territorial i ha de ser entesa com un projecte, "el projecte de configurar espais per viure-hi” que siguin “ambientalment sostenibles, funcionalment eficients i socialment justos”. Malgrat que “avui se’ns fa difícil definir allò que la ciutat és” ha subratllat que “tenim l’obligació de construir el que volem que sigui”. “Aquest és el repte”, ha reblat.

El rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi, també s’ha adreçat al nombrós públic de l’Aula Magna per recordar que la inauguració d’un nou curs és “probablement un dels actes institucionals més solemnes” que permeten “expressar” als estudiants “l’honor que ens atorguen en escollir la UdG i la responsabilitat que assumim en acompanyar-los en el seu creixement personal i professional com a ciutadans lliures, crítics i compromesos”. Així mateix, ha posat èmfasi en el paper que juguen les universitats com a “agents de canvi i millora de les ciutats” a través de la recerca i la innovació, la formació, l’organització d’esdeveniments i de programes de col·laboració comunitària treballant en xarxa amb altres institucions i promovent  la formació cívica i social.

Per la seva banda, el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha posat en relleu “el valor transformador del sistema català de recerca i universitats”. En aquest sentit, Nadal ha subratllat com a prova de l’excel·lència del sistema català el fet que “les prestacions i els resultats sempre estan per damunt del finançament que rep”.

El Cor i l’Orquestra de la UdG intervenen plegats

Durant l’acte, que ha presentat la periodista Bàrbara Julbe, hi ha hagut intervencions del Cor i l’Orquestra de la UdG, amb una actuació conjunta en què han interpretat El tell de Franz Schubert, La ciutat de Josep Pons i Miquel Creus, i La Jungfrau de K. A. Kern, sota la direcció de Martí Ferrer. L’acte, que s’ha pogut seguir per streaming a través del canal institucional a YouTube, ha acabat amb el cant de l’himne universitari, Gaudeamus igitur.

Reconeixement a les persones jubilades

Com a acte previ a la inauguració del curs, el dia 4 d'octubre al vespre va tenir lloc al pati de l’edifici de Les Àligues –seu del Rectorat– el reconeixement a la trajectòria professional del Personal Tècnic, de Gestió i Administració, i Serveis (PTGAS) i el Personal Docent i Investigador (PDI) que s’ha jubilat el curs anterior. L'esdeveniment va ser un homenatge a vint-i-nou persones amb motiu de la seva contribució a la Universitat de Girona al llarg de tots els anys que hi han treballat.

Vídeo resum

Reportatge fotogràfic