Universitat de Girona

Una exposició a la UdG reivindica el paper de les dones en la lluita contra el canvi climàtic

Ecofeminismes augmentats: clima, aigua i dona" és una exposició inèdita que es podrà veure a la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona del 5 al 26 d’octubre. L’exposició combina art i ciència i forma part d’un projecte coordinat per la UdG que pretén qüestionar la gestió actual dels problemes ambientals relacionats amb l’aigua.

El canvi climàtic està alterant rius, llacs i zones humides de tot el planeta, generant desigualtats i discriminacions que perjudiquen de manera desproporcionada les dones. Moltes dones, des de la disconformitat, s'han convertit en veus destacades en els moviments per a la defensa i protecció d'aquests ecosistemes i, “malauradament, sovint oblidem a aquestes dones quan parlem de canvi climàtic i aigua”. Aquest és el punt de partida de l’exposició Ecofeminismes augmentats: clima, aigua i dona que s’inaugurarà dijous, dia 5 d’octubre a la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona (UdG).

Un col·lectiu de científiques de la Comissió de Gènere i Ciència de l’Associació Ibèrica de Limnologia, amb la coordinació de la UdG, ha impulsat aquesta exposició itinerant que reflexiona sobre les interaccions entre el canvi climàtic, els ecosistemes d'aigua dolça i l'ecofeminisme a través de la ciència i l’art. A través d'un recorregut que combina la realitat augmentada amb material científic, plàstic i audiovisual, les protagonistes de l’exposició qüestionen la gestió actual dels problemes ambientals relacionats amb l'aigua, i exploren un futur possible basat en mirades, veus i idees alternatives al model contemporani. La mostra se centrarà en vuit temàtiques: vulnerabilitat al canvi climàtic, ecofeminisme, esdeveniments meteorològics extrems, salinització, eutrofització, contaminació, pèrdua de biodiversitat i l’aigua com a recurs energètic.

La inauguració de l'exposició que tindrà lloc el 5 d'octubre de 2023 a l’Aula Magna de la Facultat de Ciència de 9.30 h a 13.00 h, amb un acte amb la participació de l'equip científic i artístic que ha desenvolupat el projecte. La jornada comptarà amb la benvinguda de la presidenta de l’Associació Ibèrica de Limnologia, Núria Bonada, la delegada del rector para la Igualtat de Gènere de la Universitat de Girona, Anna Maria Pla. L’acte inclourà una performance artística. Més endavant, l’exposició viatjarà cap a la Universitat de Vic, la Universitat de València, la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat Rey Juan Carlos i la Universitat de Múrcia.

L’exposició s’ha dut a terme en el marc del projecte Ecofeminismos aumentados: MUjer, Agua i emergència Climática (¡MUAC!), liderat per la investigadora de l’Institut d’Ecologia Aquàtica de la UdG, Ada Pastor Oliveras. El projecte s’ha finançat amb fons de l'Institut de la Dona del Ministeri d'Igualtat, a través de la convocatòria de subvencions públiques destinades a la realització de postgraus d'estudis feministes i de gènere i activitats de l'àmbit universitari relacionades amb la igualtat.

Teaser de l'exposició