Universitat de Girona

Sílvia Osuna rebrà el Premi Nacional d’Investigació per a Joves en Ciència i Tecnologies Químiques

El jurat ha destacat la seva “excel·lent trajectòria científica, el seu impacte i alt reconeixement internacional” i “el seu recorregut curricular, en haver obtingut projectes competitius del més alt nivell”.

La professora de recerca ICREA a l'Institut de Química Computacional i Catàlisi de la Universitat de Girona (UdG) Sílvia Osuna rebrà el Premi Nacional d'Investigació per a Joves 'María Teresa Toral', en l'àrea de Ciència i Tecnologies Químiques. Així ho ha anunciat avui el Ministeri de Ciència i Innovació, responsable de concedir els Premis Nacionals d’Investigació, el reconeixement més important a l’Estat en l'àmbit de la recerca científica.

Aquests guardons posen en valor científics i científiques que, amb la seva tasca, contribueixen a l'avanç de la ciència i, per tant, a una vida millor per a tota la societat. Estan dotats amb 30.000 euros per a cada modalitat, i distingeixen persones que destaquen per la seva trajectòria i rellevància internacional en les seves respectives àrees de recerca. També reconeixen el mèrit de joves amb edat màxima de 40 anys que hagin assolit fites rellevants en les primeres etapes de les seves carreres. Aquest és el cas de Sílvia Osuna, nascuda a Castelló d’Empúries l’any 1983.

De les 185 candidatures admeses als Premis Nacionals d'Investigació per a Joves, 97 han estat d'homes i 88 de dones. L'edat mitjana dels premiats és de 37 anys.

Impacte i alt reconeixement internacional
El jurat ha concedit el Premi Nacional d'Investigació per a Joves 'María Teresa Toral' a Sílvia Osuna per la seva “excel·lent trajectòria científica, el seu impacte i alt reconeixement internacional i pel seu recorregut curricular, en haver obtingut projectes competitius del més alt nivell”. El jurat ha ressaltat les seves aportacions noves i originals en el desenvolupament de nous protocols computacionals per al disseny de nous enzims, que tenen un gran potencial de transferència al teixit productiu.

Sílvia Osuna es va doctorar l'any 2010 per la Universitat de Girona a l'Institut de Química Computacional (IQC) sota la supervisió del Prof. Miquel Solà i el Prof. Marcel Swart. El 2010, es va traslladar al grup del Prof. Houk a la Universitat de Califòrnia, Los Angeles (UCLA) amb una beca postdoctoral europea Marie Curie. Des de llavors, ha treballat en el disseny computacional d'enzims d'interès mèdic i farmacèutic.

La investigadora compta amb més de 90 publicacions científiques, i recentment ha estat guardonada amb el premi Talent Jove 2023 de la Societat Catalana de Química, el Premi Marcial Moreno-Mañas 2021, el Premi Lecture Award of the European Chemical Society (EuChemS) 2021, el Premi Nacional de Recerca de Catalunya 2019 per a Joves Talent (Fundació Catalana de Recerca i Innovació), i el Premi de Recerca de la Fundació Princesa de Girona (FPdGi) al 2016, entre d'altres.

L'any 2015 va obtenir un projecte d'1,5 milions d'euros de l'ERC en el marc de la convocatòria Starting Grant per iniciar la seva carrera investigadora independent a la Universitat de Girona. Actualment, el seu grup està finançat per una beca ERC Consolidator Grant amb 2 milions d’euros (atorgat el mes de gener i que començarà aquest 1 d'octubre), un projecte ERC Proof of Concept (atorgat aquest gener amb l'objectiu principal d'establir una start-up amb seu a Girona), dos projectes del Ministeri de Ciència i Innovació (un dels quals també és una prova de concepte) i un projecte internacional dins del Programa Human Frontier Science. El seu grup de recerca està consolidat per la Generalitat de Catalunya (SGR-Cat 2021).

Més informació sobre els premis