Universitat de Girona

Sílvia Osuna i Lídia Feliu, premiades per la Societat Catalana de Química

Sílvia Osuna ha rebut el premi de recerca al Talent Científic Emergent 2023 per la seva destacada trajectòria científica sobre el disseny de nous enzims d'interès industrial mitjançant eines de química computacional i Lídia Feliu ha estat reconeguda amb el premi d’educació a la Innovació Educativa 2023 en reconeixement a la seva tasca en la Innovació educativa dins l’ensenyament de la química.

La Societat Catalana de Química (SCQ) ha anunciat el palmarès de la 3a convocatòria dels Premis SCQ en recerca, educació i divulgació 2023. La professora ICREA de l'Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona (UdG), Sílvia Osuna, ha rebut el premi de recerca al Talent Científic Emergent 2023 per la seva destacada trajectòria científica sobre el disseny de nous enzims d'interès industrial mitjançant eines de química computacional. El Premi Talent Científic Emergent és per a joves investigadors catalans (<40 anys) per la seva qualitat científica i la seva trajectòria professional. La investigadora del grup de recerca Laboratori d’Innovació en Processos i Productes de Síntesi Orgànica (LIPPSO) de la UdG Lídia Feliu ha rebut el premi d’educació a la Innovació Educativa 2023 en reconeixement a la seva tasca en la Innovació educativa dins l’ensenyament de la química.

Sílvia Osuna es va doctorar l'any 2010 per la Universitat de Girona a l'Institut de Química Computacional (IQC) sota la supervisió del Prof. Miquel Solà i el Prof. Marcel Swart. El 2010, es va traslladar al grup del Prof. Houk a la Universitat de Califòrnia, Los Angeles (UCLA) amb una beca postdoctoral europea Marie Curie. Des de llavors, ha treballat en el disseny computacional d'enzims d'interès mèdic i farmacèutic. Osuna compta amb més de 90 publicacions científiques, i recentment ha estat guardonada amb el Premi Marcial Moreno-Mañas 2021, el Premi Lecture Award of the European Chemical Society (EuChemS) 2021, el Premi Nacional de Recerca de Catalunya 2019 per a Joves Talent (Fundació Catalana de Recerca i Innovació), i el Premi de Recerca de la Fundació Princesa de Girona (FPdGi) al 2016, entre d'altres. L'any 2015 va obtenir un projecte d'1,5 milions d'euros de l'ERC en el marc de la convocatòria Starting Grant per iniciar la seva carrera investigadora independent a la Universitat de Girona. Actualment el seu grup està finançat per una beca ERC Consolidator Grant amb 2 milion d’euros, un projecte ERC Proof of Concept (atorgat aquest gener amb l'objectiu principal d'establir una start-up amb seu a Girona), dos projectes del Ministeri de Ciència i Innovació (un dels que també és una prova de concepte) un projecte internacional dins del Programa Human Frontier Science i el seu grup de recerca està consolidat per la Generalitat de Catalunya (SGR-Cat 2021).

Lídia Feliu es va doctorar en Farmàcia per la Universitat de Barcelona (UB) l’any 2000. Posteriorment, va participar en un projecte entre la UB i l’empresa farmacèutica Vita Invest. El 2001 va realitzar una estada postdoctoral de 2 anys a la Universitat de Montpellier  amb una beca postdoctoral europea Marie Curie. El 2003 es va traslladar a la Universitat de Girona i es va incorporar al grup LIPPSO del Departament de Química amb una beca europea Marie Curie de Reintegració. Des del 2008 és Professora Agregada de la UdG. En aquesta universitat, apart de la seva tasca investigadora centrada en el disseny i la síntesi de pèptids i compostos heterocíclics amb activitat antimicrobiana o antitumoral, imparteix docència en els graus de Química i Biotecnologia. A més, va dissenyar el Programa de Doctorat en Química del que n’ha estat coordinadora des del 2013 fins al 2022 i, actualment, és secretària acadèmica de l’Escola de Doctorat. El seu interès per l’ús de metodologies innovadores en docència es va iniciar el 2004 arrel de la realització del Postgrau en Docència Universitària de l’ICE de la UdG. Concretament, des del curs 2005/06 aplica activitats de coavaluació i d’avaluació entre iguals en assignatures de les titulacions de Química i de Biotecnologia per avaluar, principalment, presentacions orals i la competència del treball en equip. La seva incorporació a la Xarxa d’Innovació Docent sobre Avaluació (XIDAV) de l’ICE de la UdG el 2009 li ha permès millorar aquestes activitats, introduir la investigació en la innovació docent, així com participar en un projecte d’innovació docent pel disseny de la plataforma digital AVATREQ (https://apps.udg.edu/avatreq/) per l’avaluació del treball en equip, projecte recolzat per l’ICE i 7 centres docents de la UdG. Els resultats d’aquesta tasca investigadora en innovació docent s’han presentat en congressos internacionals sobre docència, en publicacions resultants d’aquests congressos i a la revista Assessment & Evaluation in Higher Education.