Universitat de Girona

La UdG treballa en la recerca, la protecció i la promoció del patrimoni històric i cultural sahrauí

Estada de l’equip de recerca i cooperació de la Universitat de Girona als campaments de refugiats sahrauís de Tinduf, al Sàhara Occidental

Un equip format per tres arqueòlegs del grup de recerca i cooperació al Sàhara Occidental de la Universitat de Girona (UdG) ha dut a terme una nova expedició per posar en valor el patrimoni històric i cultural de la RASD.

Una altra part de l’equip, integrada per dos professors d’antropologia i un tècnic en disseny gràfic de la Universitat de Girona, ha estat treballant al camp de refugiats de Dakhla en l’obtenció d’informació per a l’elaboració del futur museu del campament. Aquests museus són fruit de l’acord entre la Universitat de Girona i el Ministeri de Cultura de la RASD i tenen per objectiu preservar i donar a conèixer el passat del poble sahrauí, a través de la memòria oral dels primers refugiats sahrauís (que varen viure com a nòmades al desert i després varen conèixer l’ocupació espanyola i posteriorment la marroquina i la mauritana), així com a través d’objectes característics de la població sahrauí.

Per a l’obtenció d’aquesta informació, l’equip ha fet una campanya intensiva d’entrevistes, que ha permès identificar sahrauís que havien viscut com a nòmades a l’interior del desert, però també a antics pescadors i persones que practicaven una agricultura pròpia de les zones semidesèrtiques. Així mateix, s’ha entrevistat a artesans i a persones que varen jugar un paper rellevant en el moment de l’exili cap als camps de refugiats de Tinduf: algunes que van viure el bombardeig per part de l’aviació marroquina dels primers camps de civils refugiats, i altres que van començar a organitzar i a gestionar els campaments ara fa 43 anys, quan allà on s’instal·laven hi havia només uns pocs pous d’aigua. Aquest treball ha de finalitzar a finals d’aquest any amb l’obertura d’un nou centre-museu al campament de Dakhla.

Finalment, una altra part de l’equip, integrada per un professor i tres estudiants del Màster Europeu Erasmus Mundus en Gestió del Turisme de la UdG, estan treballant en l’organització de les visites que permetin un millor coneixement tant dels camps de refugiats, com dels punts dels territoris del Sàhara Occidental controlats pel Front Polisario que tenen més interès des d’un punt de vista social i patrimonial. Aquesta iniciativa també pretén que a través d’aquestes estades es promoguin accions de sensibilització i suport entre col·lectius i a països on la situació del poble sahrauí encara és molt poc coneguda.

Totes tres accions donen continuïtat a la tasca que l’equip de recerca i cooperació de la UdG al Sàhara Occidental va iniciar fa més de vint anys.