Universitat de Girona

La UdG contribueix a una guia per accelerar la recerca sobre malalties degeneratives

L'investigador del Departament de Psicologia Manuel de Gracia ha format part de l'equip científic que ha elaborat una guia de recerca per millorar la identificació de tractaments per a un gran nombre de malalties degeneratives.

La necessitat urgent de trobar tractaments per a un gran nombre de malalties degeneratives ha portat a un grup d’experts a elaborar un manual amb l'objectiu d'accelerar nous descobriments de teràpies en les malalties neurològiques i psiquiàtriques. El projecte està coordinat per la consultora i fundadora de l’empresa Neuropsynchro de Barcelona, Silvia Zaragoza Domingo, en col·laboració amb l'investigador del Departament de Psicologia de la Universitat de Girona (UdG) Manuel de Gracia, i els investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM).

Aquest manual és el primer document que el grup ha desenvolupat al llarg de la seva trajectòria des del 2018. La guia s’ha presentat aquest octubre en el marc del 34è Congrés de la European Clinical Neurosychopharmacological College (ECNP), que ha tingut lloc a Lisboa.

Aquest treball permetrà que els investigadors tenir més seguretat abans de descartar medicaments durant les fases inicials de recerca. Precisament, és en les fases clíniques en les quals, si no s’observen bons resultats a favor d’un nou tractament, aquest es descarta ràpidament.

El grup està format per expertes i experts d’Europa, Estats Units d’Amèrica i del Canadà, i inclou consultors –entre els quals, membres de l’Agència Europea del Medicament (EMA)– que valoren molt positivament aquesta guia i la consideren molt necessària i important.

A partir de la presentació al Congrés, el manual estarà a disposició per a professionals que facin recerca sobre nous medicaments en fases clíniques. Així, seguint les recomanacions de la guia, es preveu que es pugui incrementar l’eficiència dels estudis amb pacients.

Aquest grup internacional crearà un comitè extern de revisors per assessorar investigadors independents i empreses farmacèutiques. Els investigadors que, en l’actualitat, cerquen nous tractaments en malalties dins de les neurociències, poden sol·licitar una revisió de la seva estratègia de desenvolupament clínic farmacològic, de manera que puguin contrastar-la amb experts del comitè abans d’iniciar el reclutament de pacients.

El procés que proposa aquest grup és conegut, però és millorable seguint unes pautes estàndard, tal com suggereixen altres organitzacions pioneres en aquest mètode com l’OMERACT. en l’àrea de la Reumatologia. i la COMET-Initiative, al Regne Unit. En l’àrea de les neurociències, feia falta definir un procediment estandarditzat per millorar l’eficiència dels estudis. El mètode es basa en ser passos bàsics, que si es fessin de forma complerta, podria permetre no descartar molècules durant les fases inicials de la recerca, fases on és més complicat poder detectar senyals d’eficàcia d’acord amb els objectius de cada programa.

La guia que s’ha presentat recomana seleccionar objectius de tractament, definir-los clarament i que, alhora, estiguin ben alineats amb les expectatives del pacient i de la seva família. Fins ara, els mètodes seguits donaven com a única prioritat la visió clínica del professional de la salut. Segons els experts, no és que això sigui incorrecte, però es perd la possibilitat que el nou tractament aporti millores que no siguin detectables amb les eines de valoració existents a l’actualitat. La utilització d’aquest procediment suggerits al manual-guia pot aportar nova informació que, altrament, podria passar per alt als promotors i als clínics durant les fases d’investigació inicials.

El projecte és ambiciós i vol donar a conèixer el arreu, així com permetre els investigadors utilitzar-lo sense ànim de lucre ni tampoc per explotació comercial.