Universitat de Girona

L’ACUP incorpora dos projectes de la UdG com a exemples de bones pràctiques d’innovació docent

El portal de bones pràctiques de l’ACUP ha inclòs l’aprenentatge basat en problemes del grau en Infermeria i el projecte MESSI, impulsat per l’ICE, en el seu catàleg d’experiències docents innovadores del 2017.

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) recull cada any, des del 2016, una tria d’accions realitzades en l’àmbit de la innovació docent en el món de l’educació al seu portal de bones pràctiques.

Dos projectes de la Universitat de Girona (UdG) apareixen en aquest compendi d’experiències que l’ACUP considera que situen l’educació superior “en un referent a nivell internacional” aquest 2017. Es tracta de l’aprenentatge basat en problemes integrat en els estudis de grau en Infermeria i el projecte Menjadors Ecològics Sostenibles, Solidaris i Innovadors (MESSI), impulsat per l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach. Aquests dos exemples s’afegeixen a l’aprenentatge basat en problemes integrat en els estudis de grau en Medicina de la UdG, que apareix al catàleg de l’ACUP de l’any 2016.

ABP a Infermeria

Abans de la instauració del nou pla d’estudis de grau en Infermeria dins l’espai Europeu d’Educació Superior (Pla Bolonya), la Facultat d’Infermeria de la UdG ja va apostar l’any 2006 per introduir la metodologia d’aprenentatge basat en problemes (ABP) de manera integrada en el currículum.

La implementació de l’ABP com a innovació docent a la facultat compta amb el reconeixement del premi Vicens Vives a la Qualitat Docent, atorgat per la Generalitat de Catalunya l’any 2008. Des del curs 2006-2007 fins a l’actualitat, en què l’ABP es porta a terme en els tres primers cursos, s’ha anat consolidant en el currículum de l’estudi, alhora que s’han anat implementant innovacions i s’han incorporat tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en l’avaluació.

(A partir del minut 04:57)

Projecte MESSI
El projecte Menjadors Ecològics Sostenibles, Solidaris i Innovadors (MESSI) està impulsat per la Xarxa d'Innovació Docent sobre Aprenentatge per Projectes-Interdisciplinari de l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach i l’han desenvolupat alumnes de diferents graus de la UdG (Enginyeria Agroalimentària, Enginyeria Industrial, Medicina i Psicologia).

De manera col·laborativa i interdisciplinària, els estudiants han elaborat una proposta de gestió d’un menjador escolar pensat per a centres educatius de la Vall d’Aro (Baix Empordà). Aquest treball en equip ha potenciat entre els estudiants el desenvolupament de competències difícilment assolibles a partir d’activitats que no tenen un plantejament interdisciplinari i que són clau per al món professional d’avui.

Segons la professora i coordinadora de la iniciativa, Mònica González, aquest ha estat un projecte “altament motivador i engrescador perquè els estudiants han pogut ser creatius i desenvolupar un potencial que en una classe tradicional” no aconseguiria emergir de la mateixa manera. En aquest sentit, la professora de la UdG reafirma “la importància de potenciar competències professionals interdisciplinàries i plantejar projectes als estudiants que donin resposta al món real”.

(A partir del minut 02:22)

ABP a Medicina
L’any 2008, la Universitat de Girona va obtenir l’autorització per a dur a terme els estudis de medicina. La creació de la Facultat de Medicina permetia satisfer l’increment de la demanda, i ho feia a la demarcació de Girona, que era fins aleshores l’única de Catalunya sense aquests estudis.

Es volia que la proposta d’una facultat de medicina a Girona anés acompanyada de la implantació i el desenvolupament d’un mètode docent orientat a l’estudiant i centrat en aquest per a obtenir professionals compromesos amb la salut i el benestar per mitjà d’una pràctica que integrés el coneixement mèdic i de salut pública i les habilitats clíniques basades en les evidències científiques; els principis ètics que han d’inspirar i guiar la conducta professional del metge; la comunicació efectiva amb els pacients i els companys; l’aprenentatge i la formació permanent; el maneig i l’anàlisi crítica de la informació, i la recerca clínica (Frank 2015, General Medical Council (GMC), 2009).

Els resultats d’aquest innovador pla d’estudis de la Facultat de Medicina són molt satisfactoris, com ho demostra una alta taxa de rendiment, d’eficiència, de satisfacció dels alumnes i també d’ocupació. Per això, el portal de bones pràctiques de l’ACUP va recollir aquesta experiència en el primer catàleg publicat l’any 2016.

(A partir del minut 05:57)