La cultura participativa en l'àmbit local. La ciutat contemporània i les polítiques culturals

Tesi doctoral de Flora Bacquelaine Vidal de Llobatera: "La cultura participativa en el ámbito local. La ciudad contemporánea y las políticas culturales". Direcció: Dr. Josep Lluís Fecé Gómez. Departament de Filologia i Comunicació

Aquesta investigació s'emmarca en el context de la reflexió actual sobre els nous paradigmes teòrics que giren al voltant de l'anomenada societat xarxa. Un tipus de societat que es presenta com la gran revolució del règim cultural. En aquesta tesi s'analitza la ideologia subjacent a la tecnosocietat i la cultura participativa que porta associada. Es reflexiona sobre la manera com aquesta influeix sobre la dialèctica públic-privat, sobre el concepte de representativitat o sobre allò urbà. I es presta atenció igualment a la posició central en què se situa la creativitat en el marc del discurs hegemònic. També es vol confrontar les pràctiques i les polítiques culturals municipals; els projectes estratègics articulats des del bloc hegemònic de poder, com són el turisme cultural, les smart cities o les "ciutats creatives". En termes generals, es pretén donar resposta a la qüestió sobre el model de ciutat en què s'inspiren aquests projectes.

Es parteix de la idea segons la qual l'espai urbà està instrumentalitzat i mercantilitzat amb continguts i artefactes culturals amb ànim de lucre. En aquest context, actualment, les polítiques culturals exploten la ciutat com un producte comercial i releguen el debat social a un segon pla. En aquesta tesi es reflexiona críticament sobre els discursos que articulen aquest tipus de polítiques culturals i es contrasten amb les impressions dels mateixos ciutadans sobre algunes qüestions centrals del debat cultural actual com són les estratègies mercantilitzadores, el discurs emprenedor o la cultura participativa.

Lectura de la tesi: 18/09/2017, Sala de Graus de la Facultat de Lletres